Iemand bij mij in de straat schiet met een luchtbuks op kraaien,ik heb hem hierop aangesproken maar hij blijft het doen,wat kan ik hier tegen doen?

Ik was met stomheid geslagen toen ik het zag,de man schiet bewust op de kraaien omdat de kraaien zijn auto onder poepen!!!
Ik weet dit omdat ik hem hierop heb aangesproken en dat ik het geen manier van doen vond.
Het heeft echter niets geholpen want vanochtend toen ik vroeg weg ging zag ik hem weer.
Wat kan ik hier nou aan doen? Dit valt toch onder dierenmishandeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
20.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een sukkel zeg !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen, maar wel annoniem. Aangezien zulke lui niet direct sociaal zijn vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de (dieren)politie bellen respectievelijk 144 of 09008844. En daar je melding aan doorgeven. Wat ook kan is de wijkagent inschakelen zodat deze de overtreder in de gaten kan houden en wellicht op heterdaad betrappen. Succes....

Antwoorden (8)

Je zou het nummer 144 (dierenpolitie) kunnen bellen en deze melding doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Speciaal opgeleide politieagenten beoordelen en registreren een melding die binnenkomt via 144. Deze agenten zorgen ervoor dat de melding goed wordt afgehandeld. Het kan betekenen dat de politie in actie komt, of dat de Dierenbescherming wordt ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Idd.. een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
112 gaat sneller, het is een overtreding van de flora en faunawet, een misdrijf dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn Nee hoor, gewoon 144 bellen. Daarvoor is die lijn ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn fout, je kunt inderdaad ook 112 bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn kraaien valt onder fauna, is dat niet iets meer voor de dierenpolitie? en als het echt teveel is, dan pas de politie erbij halen,, of vat ik dit helemaal verkeerd op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook het nr 144 kan de politie inschakelen zoals staat in het stukje. Zij bepalen dan de ernst van de situatie en wie ze sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier wordt dus duidelijk aangegeven waarom een groot aantal instanties die daadwerkelijk met de beschermde dieren bezig zijn de invoering van 144 hebben afgeraden. Zodra het woord dier valt gaan we bedenken dat we 144 moeten bellen terwijl de gewone politiedienst benodigd is en er een melding gedaan moet worden via 112, dit enkel en alleen voor de tijdswinst en de pakkans van de dader te verhogen. Dit zelfde probleem is er ook tussen de nummer 0900 8844 en 112. Bij elk misdrijf dient men 112 te bellen om zo snel mogelijk politie ter plaatsen te hebben, hier hebben we het over een misdrijf, persoon maakt namelijk jacht op beschermde dieren.
je kunt de dierenpolitie vragen of er iets tegen gedaan kan worden
anneliez
12 jaar geleden
Los van of het dierenmishandeling is.

Met een luchtbuks mag je alleen schieten onder bepaalde omstandigheden. Waaronder ik al drie zie die de wet overtreden.

- Het schieten moet op een privé terrein plaatsvinden met toestemming van de eigenaar.
- Het moet op een veilige manier zijn op een doelwit met iets wat de kogels opvangt.
- Er mag nooit op levende voorwerpen geschoten worden.

Daarnaast is met de nieuwe wapenwet ( en verbod op nepwapens ) het beleid ontzettend streng. Er moet een vergunning aanwezig zijn voor het desbetreffende luchtbuks wapen en het wapen moet geregistreerd zijn.

Als je de politie belt met je verhaal zullen zij een bezoek brengen. Door de incidenten die de afgelopen jaren zijn gebeurd neemt de politie deze meldingen namelijk ontzettend serieus.
Het helpt ook om te zeggen dat je een onveilig gevoel hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groot gelijk ! Het is registratie als je hem tegenwoordig aanschaft. Is niet bij oudere wapens als ik het goed heb. Laatst namelijk een aangeschaft en moest het laten registreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je wordt zeker geregistreerd als je een luchtbuks koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cbd; Ook bij oude wapens.
buiten de bovenstaande antwoorden, kun je ook de ''normale'' politie bellen wegens verboden wapen bezit ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zeker wel modellen die verboden zijn. Ermee over straat lopen zonder hem in een foedraal of iets dergelijks te hebben mag ook niet. Laat staan op straat schieten. Wel is het zo dat de politie misschien eerst beter bewijs wil voordat ze de man thuis opzoeken. Dus kunnen ze hem misschien beter eerst filmen terwijl hij buiten schiet met zijn buks. Maar ik weet niet zeker of dat filmen mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luchtbuks in bezit hebben is niet verboden, net als een normaal wapen in bezit hebben met vergunning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@daniel :ligt eraan hoe hij eruit ziet. als het redelijkerwijs kan worden aangenomen dat het een echt vuurwapen is mag de ambtenaar handelen zoals hij nodig acht (in dit geval zelf het vuurwapen te trekken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wet wapens en munitie
Categorie IV 4.lucht-, gas- en veerdrukwapens, behoudens zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn; http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/geldigheidsdatum_08-03-2012
Voor dit mag ook 112 gebeld worden.

Uw straatgenoot pleegt een misdrijf en dood een beschermd dier, politie dient voor en dergelijk geval direkt ter plaatsen te komen om de dader op heterdaad te betrappen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Van de site van onze eigen overheid:
_________________________________________________
Bel 1-1-2 voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties of wanneer u getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. Dit gratis Europees noodnummer belt u in alle EU-lidstaten. De 1-1-2-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp, zoals brandweer, politie of ambulance.
_________________________________________________

Belangrijk is dit stukje:
_________________________________________________
Bel 1-1-2 wanneer u getuige bent van een misdrijf.

Vraagsteller is getuige van een misdrijf, 112 bellen is dus noodzaak.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ben nog even verder gaan zoeken vanwege de minnen en de reacties en moet constateren dat ik niet volledig ben geweest, naast dat de schutter zich niet houdt aan de Flora- en faunawetgeving maakt hij zich ook schuldig aan overtreding van het jachtbesluit en jachtregeling.

Deze dieren worden in geen enkele wet of regelgeving genoemd als zijnde bejaagbaar, man maakt zich dus schuldig aan stroperij van beschermde diersoorten.

Hoop dat het nu duidelijk genoeg is dat hier niet gaat om dierenmishandeling maar van een veel ernstiger feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de minnen, maar graag waarom. Het L.I.D. mag hier niet tegen optreden, het n.V.W.A. en politie weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven maar ik vind dit ook geen goed antwoord. 112 is er voor mensen die dringend hulp nodig hebben. Je kunt wel het gewone 0900 nummer van de politie bellen in zo'n geval. (Welk nummer dat precies is weet ik ook even niet zo uit mijn hoofd).
Wat is overigens het L.I.D.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
112 is prima 0900 is beter 114 kan ook.
Zolang je de politie maar belt, liefst met een kans op een 'heterdaadje', anders is het bewijzen misschien weer lastig. (maak eventueel foto's en filmpjes...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de site van onze eigen overheid:
_________________________________________________
Bel 1-1-2 voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties of wanneer u getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. Dit gratis Europees noodnummer belt u in alle EU-lidstaten. De 1-1-2-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp, zoals brandweer, politie of ambulance.
_________________________________________________ Belangrijk is dit stukje:
_________________________________________________
Bel 1-1-2 wanneer u getuige bent van een misdrijf. Vraagsteller is getuige van een misdrijf, 112 bellen is dus noodzaak. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het bij 112 om situaties waarbij elke seconde telt. Dus ook bij misdrijven waarbij elke seconde telt. Verder is er verschil tussen een misdrijf en een overtreding - ik weet niet in welke categorie het schieten met een luchtbuks, op de openbare weg, op levende dieren valt. Van mij overigens geen  --  omdat ik niet genoeg van het onderwerp afweet om erover te kunnen oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke schending van de Flora- en faunawet is een misdrijf. Daarbij wordt er totaal niet gesproken over een misdrijf waarbij elke seconde telt, zou dat wel zou zijn hoefde bij een inbraak bij een juwelier men dan ook geen 112 meer te bellen, is minder ernstig en kunnen alleen de inbreker(s) gewond raken aan de scherven. Bij een voorval zoals vraagsteller weergeeft kunnen zelfs personen gewond raken. 112 is dus op verschillende gronden gerechtvaardigd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je toelichting!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
Advies die man om te gaan schieten bij een bij een prijzen-schiet partij b.v. op de kermis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha, helemaal mee eens ;)
Dit mag NIET, ze zijn beschermd.
Dus je kunt een aantal dingen doen.
Indien je hem onopgemerkt kunt fotograferen, dit dan zeker doen i.v.m. bewijslast.
Verder raad ik je aan om 112 te bellen en dit door geven.
Ik heb 3 site's toegevoegd waar je nog meer informatie kunt vinden.
Hopelijk lukt het je om deze man te laten ophouden.
Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
114 bellen is nog beter! Al verwijzen sommige site's naar 112

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie dat de bronnen niet kunnen worden geopend, dus bij deze nog even apart vermeld: http://www.114-redeendier.nl http://www.zinloosgewelddieren.nl/zinloos/ http://www.dierenbescherming.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen lijkt mij de beste optie. Vertel wat je hebt gezien en dat je de man hebt aangesproken. Alleen denk ik niet dat er wat aan gedaan zal worden wanneer je geen direct bewijs hebt. Weet niet of hij ook daadwerkelijk Vogels uit de lucht geschoten heeft? Maar misschien zou je daar foto's van kunnen maken. Of een foto van de man terwijl hij met zijn luchtbuks op de vogels schiet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk trouwens dat het om kauwen of roeken gaat in plaats van kraaien. Maar dat maakt in dit geval niks uit.