Mag mijn ex werkgever mij gebruiken in een reclame film?

Ik werkte in een winkel en mijn baas heeft toen de lokale tv zender een reclamefilm laten maken hierbij heeft hij de hele winkel gefilmd en hierbij dus ook mij en ander collega.s die een toneelstukje opvoerde . Nu ben ik op een rare manier daar weg gepest . En wil ik niks meer met dit bedrijf te maken hebben . Echter de reclame film wordt nog steeds elke dag uitgezonden. Ik heb hem gevraagd mij uit het filmpje te zetten . Mar zijn antwoord is dat i er toen mee instemde en mij dus nu ook mag gebruiken. Kan dit zomaar

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
paulus811
6 jaar geleden
'jou uit het filmpje zetten', hoe zie je dat technisch voor je? En hoe vervelend ook, hij heeft wel een punt dat je er destijds mee ingestemd hebt (neem ik aan) en je betaald bent ten tijde dat de film gemaakt werd.

Antwoorden (1)

In totaal 9 manieren om van een (getekende) overeenkomst af te komen.
'Pacta sunt servanda' is een gezegde onder juristen: Overeenkomsten Moeten Worden Nagekomen..

Dat houdt in dat een reeds gesloten overeenkomst niet zonder meer gebroken kan worden. Doet u dat toch, dan levert dat ellende op die eventueel zelfs resulteert in het moeten betalen van schadevergoeding.

Handelingsonbekwaamheid ... Heb je achteraf spijt, is het pech tenzij er een goede reden is om het contract te ontbinden. Bv ben je minderjarig, ben je handelingsonbekwaam.

Ontkenning ... Als het een getekende overkomst is op papier kan je moeilijk ontkennen, maar een mondelinge overeenkomst zou ontkend kunnen worden. Is er geen bewijs dat de overeenkomst echt is gesloten dan kan niemand je er aan houden. (Moreel twijfelachtig, risicovol indien de wederpartij wel bewijs blijkt te hebben.)

Onderhandelen ... met de wederpartij kan ook, maar dat heb je al gedaan en werd geweigerd.

Vernietiging Wilsgebreken ... Het zou kunnen dat een overeenkomst kan worden vernietigd (ongeldig verklaard) op basis van een wilsgebrek. De wet kent er vier: dwaling (= een verkeerde voorstelling van zaken), bedrog, misbruik van omstandigheden en bedreiging.

In totaal 9 manieren om van een (getekende) overeenkomst af te komen, zie bron.

Is er sprake van een van deze wilsgebreken, dan is vernietiging van de overeenkomst mogelijk. Dat kan (in eerste instantie althans) zonder tussenkomst van een rechter gebeuren.
---
Mag je ex-werkgever je gebruiken in een reclamefilm? Ja, je hebt ingestemd en bent toen met je collega's in de winkel gefilmd.
Kun je er onder uit komen? dat heb ik voor je opgezocht en mogelijk zit er een bruikbare manier voor jou bij.
Vraag eens advies bij het Juridisch Loket zij kunnen je verder helpen om het uit te zoeken.
Toegevoegd op 06 mei 2018 22:09: bron, tekst