kind heeft haar vader verloren, is 14 jaar, woont samen met haar moeder, heeft zij recht op een uitkering ?

dit alles voor eigen onderhoud, zoals school en kleding

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Althans niet puur op dat feit.
ronron1212
9 jaar geleden
Moeder heeft toch gewoon de zorgplicht het kind hoeft nergens voor te zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je een nabestaande uitkering? alimentatie? Wat voor uitkering bedoel je precies? Mogelijk heeft ze wel recht op een wezenpensioen bijv. Maar het is afhankelijk van de details, dus we hebben meer info nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie bedoel je moeder of kind
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waren ouders nog samen? Gescheiden? Waar woonde dochter voor het overlijden (Bij ouders, vader, moeder?)

Antwoorden (2)

Nee, het kind zelf heeft geen recht op een uitkering zolang zij bij haar moeder woont, de moeder krijgt als extra bijdrage voor de zorg van haar kind de kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht heeft het kind wel recht op een wezenpensioen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ook niet, een wezenuitkering is bedoeld voor kinderen waarvan beide ouders zijn overleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuus, wellicht heb ik mij vergist. Ik dacht overigens dat wel pensioenfondsen e.d. zijn die dat wel een bepaald bedrag uitkeren, maar ik kan me vergissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, je excuus was dus onnodig, er zit verschil tussen wezenpensioen en wezenuitkering.
http://www.pensioenfondsmitt.nl/deelnemer/soortenpensioen2/wezenpensioen
Geef dit zelf even als antwoord. :)
fisbel
9 jaar geleden
@crea:
ik mis in uw antwoord dat moeder misschien recht heeft op een aanvulling (20%). Dan moet ze wel in aanmerking komen voor een Anw-nabestaandenpensioen – zie antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, bedankt.
Een nabestaande met een kind onder de 18 jaar had tot medio 2013 recht op de Anw-halfwezenuitkering. Deze uitkering bedraagt 20% van het netto-minimumloon. Er wordt altijd maar één halfwezenuitkering per gezin uitgekeerd, ongeacht het aantal kinderen onder de 18 jaar.

Voor iedereen die op 1 april 2013 al recht had op een halfwezenuitkering, is deze afgeschaft op 1 oktober 2013. Voor iedereen die na 1 april 2013 recht heeft op een halfwezenuitkering, verviel de uitkering al op 1 juli 2013.

Als er recht is op de Anw-nabestaandenuitkering (zie voor de voorwaarden bron 2):
Tegelijkertijd wordt de Anw-nabestaandenuitkering verhoogd voor een nabestaande met een kind van onder de 18 jaar. De verhoging is even hoog als de halfwezenuitkering was, namelijk 20% van het netto minimumloon. De Anw-nabestaandenuitkering komt daarmee op 90% van het netto minimumloon voor iemand met een kind onder de 18 jaar en blijft 70% van het netto minimumloon als er geen kind onder de 18 jaar is
fisbel
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De overledene had geen partner, maar wel een kind jonger dan 21 jaar Als iemand overlijdt en geen partner had, maar wel een kind jonger dan 21 jaar sturen wij een overzicht. Op dit overzicht kan de wees of zijn vertegenwoordiger kijken of hij een wezenuitkering kan krijgen.
fisbel
9 jaar geleden
@ronron1212:
Had de overledene geen partner? Maar er is toch sprake van een moeder? Dochter van 14 is volgens mij gewoon een halfwees (1 van de ouders is overleden) Ik begrijp het even niet.
ronron1212
9 jaar geleden
fisbel ik geef alleen even aan dat er een uitzondering kan zijn.