tot hoever geld een wsw indicatie ?

ik wil dichter bij mijn werk gaan wonen en mijn ouders zijn erop tegen want ze begrijpen het niet maar ze willen wel dat ik naar het buitenland verhuis als er wat met hun gebeurt ze zeggen ook dat mijn wsw indicatie in heel europa geldig is en de bazen op mijn werk zeggen dat mijn wsw indicatie alleen in nederland geldig is en dat ze me niet weg willen hebben weet iemand hier mischien hoe het zit want ik word er gek van

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je even heel goed op een rijtje moet zetten wat er nu aan de hand is:
Werk je in het buitenland maar woon je in Nederland en heb je nu WSW? Of werk je in Nederland maar wil je over de grens verhuizen omdat dat toevallig dichter bij je werk is? Jouw WSW wordt volgens mij door het UWV verstrekt, het beste kun je daar advies vragen, niet bij je ouders of bij je bazen.

Het beste antwoord

Voor de Wsw is landelijk een budget beschikbaar. Dit bedrag wordt
jaarlijks volledig onder gemeenten verdeeld. De basis voor het budget voor elke gemeente is het aantal Wsw-geïndiceerden dat in de gemeente woonachtig is en op de wachtlijst staat of een dienstbetrekking heeft, ten opzichte van het landelijk aantal Wsw-geïndiceerden. Elke geïndiceerde in de arbeidshandicapcategorie 'ernstig' wordt in deze telling 1,25 keer meegerekend. Dit procentuele
aandeel van het landelijke aantal geïndiceerden bepaalt het procentuele aandeel van het Wsw macrobudget, en ook het aantal Wsw-plaatsen dat de gemeente met dat budget moet realiseren.

De WSW is niet mee te nemen naar het buitenland, ook niet binnen Europa, dit is een Nederlands sociaal vangnet, voor werknemers die door hun handicap of beperking niet in Nederland op een normale manier aan het werk kunnen komen. De WSW wordt uitgevoerd door de Nederlandse gemeenten. Een WSW indicatie kun je aanvragen bij het UWV.

Nederland heeft veel sociale voorzieningen in vergelijking met omringende landen. In jouw geval is het dus verstandig in Nederland te blijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als naar het buitenland zou verhuizen geld niets meer vanuit Nederland en heb je ook geen uitkering meer.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig is dat niet waar.
ronron1212
10 jaar geleden
vertel stippel bron