Zou een atheïstische omroep de artikel 2.42 status (Mediawet) kunnen krijgen?

Volgens artikel 2.42 van de Mediawet kunnen "kerkgenootschappen en genootschappen op geestelijke grondslag of rechtspersonen waarin twee of meer van deze genootschappen samenwerken" zendtijd krijgen op de publieke omroep.

Zou een atheïstische omroep onder dit artikel zendtijd kunnen krijgen of is dit uitsluitend voorbehouden voor religieuze organisaties die geloven in een god of een ander opperwezen?

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/2.42-omroep

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat het onmogelijk is, je moet alleen wel genoeg mensen vinden die je steunen. En wil je dan een landelijk of een lokale zender?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om te beginnen minimaal 50.000 leden en een niet-negatief banksaldo
Bron : http://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/Hoofdstuk2/Titel22/Afdeling222/Artikel226/geldigheidsdatum_16-04-2014

Antwoorden (2)

Ja hoor, de humanistische omroep bijvoorbeeld. (Zie bron voor hun wikipediavermelding met extra links en info)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit wel een verschil tussen, maar het is in ieder geval een 2.42 omroep zonder dat er een god aan te pas komt.
Nee, in geen geval.
Het in november 2012 aangetreden kabinet-Rutte II heeft besloten de financiering en de zendmachtiging van de 2.42-omroepen per 1 januari 2016 te staken. Dit betekent in principe het einde voor de betreffende omroepen.

Sommigen echter zoeken aansluiting bij bestaande publieke omroepen om zich van een vorm van voortbestaan te verzekeren. Zo vond de IKON onderdak bij de Evangelische Omroep en HUMAN bij de VPRO.
escape