Wat is de termijn voor reactie (aanvaarden/verwerpen) op een erfenis die je krijgt ?

Mijn biologische moeder heeft mij toen ik geboren werd direct in een kindertehuis geplaatst (ik ben echter nooit formeel afgestaan cq geadopteerd). Toen ik een jaar of 8 was is ze met haar toenmalige man/vriend plotseling naar het buitenland vertrokken. Wel ben ik altijd in contact gebleven met haar moeder (mijn oma) en haar zus (mijn tante). Nu is haar moeder (mijn oma) 2 jaar geleden overleden. Haar zus heeft de erfenis afgehandeld. Van mijn biologische moeder hebben we (de notaris, mijn tante en ik) helemaal niks gehoord hoewel de notaris wel haar adres heeft achterhaald en haar brieven heeft gestuurd om de erfenis te aanvaarden/te verwerpen. Mijn tante (en ook ik) willen haar deel eerlijk apart houden omdat ze er toch recht op heeft. Hoe kunnen we dat het beste doen zonder het risico dat als mijn bio moeder (of mijn tante !) overlijd het tegoed ergens tussen wal en schip valt ?
Binnen hoeveel tijd kan mijn bio moeder de erfenis accepteren/verwerpen ? Staat daar uberhaupt een termijn voor ?. Heb ik recht op een (kinds)deel van die erfenis als mijn bio moeder overlijd ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de notaris raadplegen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, die hebben er voor gestudeerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd oppassen met het aanvaarden van een erfenis.
Schulden erf je namelijk ook als je aanvaard.
Misschien niet aan de orde,wel mee uitkijken dus.

Het beste antwoord

ik heb eens rondgeneusd op internet en het volgende voor je gevonden:

Het erfrecht heeft zo zijn eigen verjaringstermijnen. Zo geldt sinds het nieuwe erfrecht uit 2003 bij erfenis en nalatenschap dat, als een kind niet binnen 5 jaar na uw overlijden een beroep doet zijn legitieme portie, het recht op deze legitieme portie is verjaard. Ook als het kind niet van uw overlijden wist.
Maar het gaat hier over legitieme portie.

Als jouw moeder niet boven water komt, gaat haar portie naar jou.

http://financieel.infonu.nl/geld/18416-de-verjaringstermijnen-voor-uw-vorderingen-en-schulden.html

http://www.erfwijzer.nl/recht-van-beraad-erfenis.html

Maar het beste kun je toch eens met de notaris gaan praten.
Die weet er, als het goed is, alles van en kan jou er alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg bedankt voor het antwoord. We gaan volgende week naar de notaris.