Wat is de rechtsgrond van de thuiskopieheffing nu er een downloadverbod van kracht is?

Volgens mij was het doel van van de thuiskopieheffing juist artiesten etc. te compenseren omdat er in Nederland gedownload mocht worden.

Als dat niet meer mag, zou de thuiskopieheffing dan niet moeten verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die is er niet, nooit geweest ook. Het sloeg nergens op toen het ingevoerd werd en nu is het nog achterlijker.

Antwoorden (1)

Ik heb me dezelfde vraag gesteld vandaag en kwam toen zelf tot de conclusie:

Je mag nog steeds thuiskopieën maken, alleen niet meer via downloads. Gewoon weer ouderwets een CD kopiëren bij de buurman.

De heffing gaat waarschijnlijk ook omlaag vanwege het downloadverbod.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is toegestaan om een thuiskopie te maken van een muziekwerk, bijvoorbeeld van CD naar MP3 op een harde schijf. Echter, als deze thuiskopie wordt gemaakt met behulp van een drager zoals een cassettebandje, een beschrijfbare compact disc, een DVD of een videoband, dan is een vergoeding verschuldigd. Dit wordt bepaald in artikel 16c. Omdat het echter nogal onpraktisch zou zijn om bij alle thuiskopieerders deze vergoeding te incasseren, zijn in plaats daarvan de fabrikanten van deze dragers verplicht te betalen.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag alleen een kopie maken van een cd of dergelijke als je het origineel ook bezit dus niet een cd van de buurman kopiëren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Lees anders het antwoord, artikel 16c in de auteurswet of een uitleg daarvan, zoals in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft geen rechtmatige eigenaar te zijn om een thuiskopie te mogen maken. Uit mijn link.
tinus1969
10 jaar geleden
Dat laatste is ene gevaarlijke uitspraak, omdat het er op lijkt dat het ECJ heeft gezegd dat artikel 16c 'onwettig' is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-04/cp140058nl.pdf (deel van de uitspraak)
Op grond van deze uitzondering is het toegestaan kopieën
voor privégebruik te vervaardigen (thuiskopie-uitzondering). Diezelfde richtlijn bepaalt ook dat de
lidstaten die deze uitzondering in hun nationale recht invoeren, dienen te voorzien in de betaling
van een „billijke compensatie” aan de houders van auteursrechten, teneinde laatstgenoemden
naar behoren te compenseren voor het gebruik van hun beschermde werken of ander beschermd
materiaal. De uitspraak gaat dus puur en alleen over het downloaden uit illegale bron. En stelt verder dat uitzondering voor thuiskopie wetmatig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat niet mag is het ter beschikking stellen aan derden.
Dus je buurman om een kopietje van een CD-vragen mag niet. Maar de CD van je buurman lenen en dan zelf een kopietje maken weer wel.
tinus1969
10 jaar geleden
Dat laatste (CD van je buurman lenen en dan zelf een kopietje maken ) mag dus ook niet. Alleen de buurman mag de CD legaal beluisteren en kopiëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@tinus 1969 je beweert gewoon dingen, terwijl ik al het tegendeel bewezen heb. Er staat nergens in de auteurswet dat je de eigenaar moet zijn om een thuiskopie te maken. Als het wel zo is mag je er een bron bij halen ipv alleen dingen herhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus je buurman om een kopietje van een CD-vragen mag niet. Ook dat mag: Opdracht geven tot verveelvoudiging
Iemand die een thuiskopie wil hebben van een werk, moet die zelf maken. Hij kan ook een ander opdracht geven om voor hem een thuiskopie te maken, maar die kopie moet dan wel uitsluitend voor de opdrachtgever bestemd zijn. De maker van de kopieën mag dus niet bijvoorbeeld voor het gemak 100 exemplaren maken als hij verwacht dat 100 mensen hem om een thuiskopie gaan vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit dezelfde link.
tinus1969
10 jaar geleden
@MrTomaat: Het heeft zin meer om de auteurswet te citeren, omdat een hogere rechter (het ECJ) heeft bepaald dat die deels ongeldig is. Het principe van de auteurswet (en van IP-recht in het algemeen) is duidelijk: Elke aparte gebruiker moet apart betalen/rechten afdragen. Als Jantje een CD koopt, mag alleen jantje die gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hij is deels ongeldig, maar zoals ik al gezegd heb is dat alleen ivm downloaden. Het principe van de auteurswet (en van IP-recht in het algemeen) is duidelijk: Elke aparte gebruiker moet apart betalen/rechten afdragen. Als Jantje een CD koopt, mag alleen jantje die gebruiken. Nee. Je mag een CD gewoon uitlenen, weggeven of verkopen. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken uitgesloten die regeling noemen we thuiskopie, zo mag je een videoband opname maken van beeld uitgezonden op je tv (ben je ook de eigenaar niet van). En mag je een exemplaar kopiëren van iets wat niet van jouw is of wel al van jouw is. Het staat allemaal in 16c (althans er staat nergens dat je eigenaar moet zijn). De andere link (de uitspraak) laat zien dat alleen downloaden uit illegale bron niet mag en dat thuiskopie verder geoorloofd is. Je blijft beweringen doen zonder bronnen en feiten.