Wat is het verschil tussen bewindvoering en mentorschAp of zorg- en zaakwaarneming?

voor ouderen, met dementie bijv. wordt een mentor of zorg- en zaakwaarnemer aangewezen. ik heb ermee te maken en vraag me eea af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (3)

Als bewindvoerder ben je door de rechter gemachtigd om het financieel beheer over te nemen van een persoon of personen die hier zelf niet meer toe in staat zijn.

Een mentor neemt beslissingen op het persoonlijke vlak: over verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. Hij kan inzage krijgen in het medisch dossier van de cliënt. De mentor gaat niet over geldzaken.

Een bewindvoerder beheert bepaalde goederen en/of het geld van de cliënt. Daarmee wordt voorkomen dat de cliënt bijvoorbeeld zijn huis verkoopt of grote aankopen doet die hij niet kan betalen. Mocht hij dat toch doen, dan is de verkoop/koop niet rechtsgeldig en wordt dus teruggedraaid. Een bewindvoerder neemt geen beslissingen over de gezondheid en mag het medisch dossier van de cliënt niet inzien.

Een curator behartigt de financiële én persoonlijke belangen van de cliënt. Hij is dus eigenlijk zowel mentor als bewindvoerder. Het is de meest vergaande vorm van vertegenwoordiging, waarbij de cliënt bijna geen eigen beslissingen meer mag nemen. Volgens de wet is hij dan handelingsonbekwaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel kort door de bocht:

Mentor gaat over het welzijn van de persoon zelf (toezicht daarop)

bewindvoering gaat over de financiele belangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bewindvoerder is werkzaam op het financiële vlak. Die regelt op kantoor alle betalingen en verstrekt dan handgeld.
Een mentor is er voor de zorg. Die mag bv het zorgdossier inzien, namens ( en natuurlijk in overleg met de client) zorg beslissingen nemen. Een mentor is aangewezen door de rechtbank die tevens toezicht houdt op zijn werk.
Op onderstaande link kun je meer informatie vinden. Dit is de link naar een grote stichting met vrijwilligers die in praktijk meer doen voor de cliënten dan de commerciële mentoren