Valt een nummer bekijken op Youtube ook onder (illegaal) downloaden?

Als ik een liedje bekijk/luister via Youtube, en deze niet er door de rechtmatige eigenaar er op is gezet, ben ik dan ook illegaal aan het downloaden?

Ik heb het dus niet over een kanaal als VEVO, welke zover ik weet door de maatschappijen zelf is opgezet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
SimonV
10 jaar geleden
Voor de volledigheid deze reactie: Downloaden en streamen zijn verschillende basistechnologieën om media over het internet te distribueren.
Als je een youtube-filmpje bekijkt ben je aan het streamen. Daarbij plaats je dus zelf niet iets op je pc.
Als je bewust een bestand van internet naar je computer aan het overzetten bent, ben je aan het downloaden.
Een nummer bekijken valt dus niet onder downloaden.

Het beste antwoord

Jij als downloader bent de acterende partij. Derhalve ben jij ook verantwoordelijk voor je daden. Een auteursrechthebbende kan jou dus ook aanspreken wanneer jij beschermd materiaal download. Wil je dat risico niet lopen, dan zul je afdoende vast moeten stellen dat de bron legaal is.

Dat dat moeilijk, zo niet onmogelijk is, dat is juridisch niet het probleem van de rechthebbende.

Wanneer youtube aan de andere kant een filmpje beschikbaar stelt zijn zij v.w.b. het uploaden de acterende partij. Zij kunnen op hun beurt ook aangesproken worden.

Youtube doet er alles aan om 'foute' filmpjes zoveel mogelijk te vermijden en wanneer ze er wel zijn dan worden ze zo snel mogelijk verwijderd. Dit gaat ook in samenwerking met de auteursrechten-organisaties. Toch slippen er soms filmpjes onterecht door de mazen heen.

Praktisch gesproken kun je dus redelijk veilig naar youtube kijken, maar naar de letter van de wet loop je dus wel een zeker risico.

Toegevoegd na 1 uur:
Uit de reakties op mijn antwoord blijkt er wat verwarring te zijn omdat Youtube haar materiaal streamt.

Daarom voor de volledigheid: er is wat dat dit onderwerp betreft dus géén verschil tussen downloaden en streamen. Als de bron illegaal is, dan mag het niet. Of het nu via een videoband gaat, een CD, een USB-stick, downloaden, streamen enz. het meduim doet er niet toe. Vermenigvuldigen vanuiten een illegale (!) bron is sinds gisteren verboden.

Je mag alleen een werk kopieren wanneer je het origineel bezit en de kopie voor jezelf bestemd is. Of wanneer je toestemming van de auteur hebt, uiteraard.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een aanvulling: stel jij kijkt een filmpje op youtube en youtube heeft jou gegarandeerd dat al haar aangeboden materiaal legaal is.

Achteraf blijkt dat het betreffende filmpje toch illegaal is geweest.

Dan mag de auteursrechthebbende nog steeds een claim bij jou neer leggen. Jij zal daar aan moeten voldoen. Uiteraard kun jij dan op jouw beurt de schade weer bij youtube claimen.

Maar voor zover ik weet geeft youtube die garantie dus niet. Maar netflix b.v. weer wél.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
De vraag is "Valt een nummer bekijken op Youtube ook onder (illegaal) downloaden". Wat is het antwoord hierop?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dat hangt dus van het filmpje af.
Hoe en wat, dat probeer ik hierboven dus juist uit te leggen.
SimonV
10 jaar geleden
In je reactie op m'n vraag zeg je: "En ook streaming val gewoon onder ‘downloaden’ !".
Dat wist ik niet, en miste ik in jouw antwoord.
In mijn ogen had je ook kunnen zeggen:
Filmpje kijken is streaming en streaming valt onder downloaden. Dus een filmpje kijken ook.
In ieder geval plus voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Jij als downloader" Hoooo! De vraag is: Valt een nummer bekijken op Youtube ook onder (illegaal) downloaden? Je gaat dus direct voorbij aan de vraag zelf. Is het downloaden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het downloaden? En dan misschien nog niet eens technisch, maar vooral wordt het juridisch zo gezien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ja, het valt gewoon onder 'downloaden'.
SimonV
10 jaar geleden
Zoals gezegd, je zou eigenlijk moeten toevoegen:
Een youtube-filmpje kijken is streaming en streaming valt onder downloaden -> een filmpje kijken valt ook onder downloaden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@SimonV
Ik heb de aanvulling m.b.t. streaming toegevoegd :-)
SimonV
10 jaar geleden
Helaas...
Downloaden en streamen zijn verschillende basistechnologieën om media over het internet te distribueren... De vraag van MrTomaat gaat niet zozeer over illegaliteit, maar primair:
is een film bekijken juridisch gezien downloaden. Toch niet dus. http://nl.wikipedia.org/wiki/Downloaden_versus_streamen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@SimonV
De vraag kan inderdaad op beide manieren worden uitgelegd.
Blijkbaar interpreteren we de vraag dus verschillend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al dat vermoeden van kwaadwilligheid is wel heel erg moeilijk te bewijzen. Hoe kan bijvoorbeeld aangetoond worden dat iemand opzettelijk illegale inhoud wilde streamen als je vanuit dagelijks gebruik van het internet weet dat je soms doorgelinkt wordt naar pagina's waar je eigenlijk niet op aan het surfen waard? Of wat dan met individuen die zich in dezelfde kamer, kantoor, huis of ruimte bevinden als de persoon die illegaal aan het streamen was? Zullen zij dan ook worden aangeklaagd, want wie kan bijvoorbeeld aantonen wie op het moment van de feiten aan het surfen was? Enfin, allemaal heel bedenkelijke toestanden. Het Hof van Justitie heeft hier gewoon een precedent geschept om illegaal downloaden minder aantrekkelijk te maken en niet om meer particulieren te kunnen vervolgen. Het is dus heel onwaarschijnlijk dat eender welke auteursrechtenorganisatie zich dan ook maar zal bezighouden met claims die ten eerste peanuts zijn met het geld die ze kunnen innen bij criminele organisaties of personen en ten tweede een naald in een hooiberg zijn. Illegaal downloaden is teveel ingeburgerd in de lage landen. Het Europees Hof heeft recht gesproken om de burger te laten inzien dat dit fout is, maar daar zal het wel bij blijven. De rechterlijke en wetgevende machten in onze maatschappij hebben heel andere prioriteiten die zich niet bevinden op het niveau van het individu.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Een lage pakkans maakt een verboden aktie nog niet legaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, da's waar, maar het is wel het verschil tussen rechtsleer en rechtspraak. En we weten allen dat rechtspraak nog altijd de meest legitieme vorm van recht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitspraak van het Hof is trouwens iets dat enkel van toepassing is op illegaal downloaden. In welke rechtspraak of rechtsleer kan je aantonen dat streamen juridisch gezien inderdaad hetzelfde is als downloaden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is digitaal TV kijken ook niet streamen? :)
Zou er iets illegaals worden uitgezonden is de zender de l*l maar alle kijkers ook?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moordigger, inderdaad. Goeie vraag! Als je de wetgeving rond heling volgt en je weet hebt van de illegaliteit van die content dan kan je inderdaad ook vervolgd worden als klant. Maar die kans is natuurlijk nihil omdat digitale zenders en aanbieders een exclusiviteitscontract hebben met tv-zenders en die bezitten ofwel zelf de auteursrechten, ofwel kopen zij legale content aan. De kans dat je als klant dus zelf vervolgd kan worden is nihil.

Andere antwoorden (3)

Ondanks de EU-uitspraak is er volgens mij niet zo veel aan de hand voor particulieren.
Het is in de huidige wetgeving zo wanneer je iets download je het mag gebruiken voor eigen gebruik maar je mag het niet distribueren.
Je mag er van uit gaan als er niets aangegeven staat dat deze geluiden of beelden legaal zijn verkregen.
Zijn deze geluiden of beelden illegaal verkregen door de aanbieder, immers zij zijn verantwoordelijk voor de verspreiding.
Het kan dus nooit zijn dat u strafbaar gesteld kunt worden tenzij u van te voren weet dat deze beelden of geluiden illegaal verkregen zijn(voorkennis).
Bovendien is het ondoenlijk voor de organisaties die dat moeten controleren om elke particulier te vervolgen en zou het meer voor de hand liggen om de aanbieder te vervolgen die verantwoordelijk is voor de verspreiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een mediabestand beluisteren of bekijken door middel van online streaming is helemaal niet hetzelfde als iets downloaden. Technisch gezien wordt een mediabestand wel gedownload als je iets streamt, maar het bestand (+ de daaraan gekoppelde rechten) wordt dan niet op je computer opgeslagen. Je bent dan ook niet in het bezit van bestanden waarvoor je niet betaalde, noch de auteursrechten van bezit.

NOOT: het zogenaamde illegaal downloaden wordt niet bestraft in de lage landen als je er geen handeltje mee opzet, je zelf niks illegaal aanbiedt of uploadt via het internet of je geen bestanden doorsluist naar derden.

Wat mag je dan doen? Muziek, films... downloaden voor eigen gebruik, om in familiekring te bekijken/beluisteren, met vrienden.

Toegevoegd na 9 minuten:
PS: de wetgevende machten in België en in Nederland hebben wel in de wet laten opnemen dat 'illegaal verkregen bestanden' hetzelfde is als diefstal, maar wederom is de letter van de wet dus niet gelijk aan de rechtspraak. Het Openbaar Ministerie vervolgt enkel mensen of bedrijven die financieel profijt halen of illegale bestanden zelf verspreiden, uit illegale downloads. Particulieren die voor eigen gebruik downloaden blijven zo buiten schot.

Die strategie kan natuurlijk veranderen als rechtbanken meer personeel kunnen aanwerven om grootschaliger te kunnen vervolgen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Het Arrest van het Europees Hof van Justitie was me ontgaan. Mijn theorie van daarnet wordt dus verduidelijkt. Tot dusver voerden België en Nederland een gedoogbeleid op downloaden voor familiaal gebruik. De wetgever stelde dit gelijk met kopiëren van legale kopies (bijvoorbeeld: lenen van een cd van vrienden, van een bibliotheek zonder hiervoor te betalen). Europa schept nu een precedent door te stellen dat illegaal downloaden altijd illegaal is.

In praktijk zal er wel weinig veranderen. De auteursrechtenorganisaties zoals SABAM (in België) zullen zich toch blijven toespitsen op het aanklagen van (commerciële) aanbieders en verdelers van illegale downloads. Als iemand dan toch aangeklaagd zal worden door auteurssrechtenorganisaties dan zal dat heel zeldzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
‘illegaal verkregen bestanden’ hetzelfde is als diefstal," Nou dat zou ik weleens willen zien. Technisch is het geen diefstal, en juridisch al helemaal niet. Het is het overtreden van de auteurswet, of je schuldig maken aan piraterij. "Tot dusver voerden België en Nederland een gedoogbeleid op downloaden voor familiaal gebruik." Dat was geen gedoogbeleid. Dat was netjes geregeld in auteurswet 16c. Puur legaal dus. Nu het illegaal is, en de overheid al toegezegd heeft er niks aan te gaan doen is het meer een gedoogbeleid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Althans in Nederland, hoe de situatie in België is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Streamen is wel degelijk hetzelfde als downloaden. Het wordt immers opgeslagen in het geheugen van je computer. Dat het daar niet zo lang bewaard blijft maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Joozd Je hebt het nu over de technische implicatie. Die kan heel anders zijn dan een juridisch oordeel.
Als je een youtube filmpje bekijk, dan ben je ook aan het downloaden. Deze film word namelijk opgeslagen in je tijdelijke files.

Tussen haakjes heb je in je vraag het woord illegaal gezet. Of dit illegaal is, dat is nog de vraag. Youtube op zich is niet illegaal, maar de wet heeft het over illegale bron. En veel filmpjes van youtube zijn inderdaad uit illegale bron, dus officieel ben je dus strafbaar als je deze bekijkt.