Indien een artikel in een supermarkt 43 cent kost, wat moet je er dan voor aan de kassa betalen?

40 cent of 45 cent?

Mij is vroeger geleerd dat je bedragen eindigend op een 5, naar boven afrond, en bedragen eindigend op een lager getal dan 5, naar beneden moet afronden.

Bij de supermarkt denken ze er anders over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die redenering klopt als je op tientallen (10 cent) afrondt. In winkels waar wordt afgerond, wordt echter afgerond op 5 cent, niet op 10. Alles wat dus meer is dan de helft van 5 wordt afgerond naar boven en de rest naar onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, duidelijk. Bedankt.

Het beste antwoord

Als het 't enige artikel is dat je koopt, dan moet je 45 cent betalen. Mijn tip is: koop er een tweede artikel erbij. Van hetzelfde product, dan heb je 1 cent winst want 86 cent wordt afgerond op 85. Of koop iets anders waarvan de prijs eindigt op een 9 (en dat geldt voor het merendeel der producten), dan heb je 2 cent winst.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, het gaat niet om de prijs van het artikel maar om het eindbedrag op de kassabon dat afgerond wordt.

Andere antwoorden (8)

43 wordt afgerond naar boven dus 45
42 wordt afgerond naar beneden dus 40
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je betaalt 45 cent.
41 of 42 wordt naar beneden afgerond, daarboven naar boven.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
bij een prijs van 43 cent betaal je contant 45 cent, bij 42 cent is dat 40 cent. mocht je met pin betalen, dan wordt er precies 43 cent afgeschreven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Afronden naar tientallen levert inderdaad 5 en meer daar boven afronden op. Echter, als je op vijftallen afrond kom je uit op 012 naar 0 en 345 naar 5 afronden. Dus 43 wordt 45 te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je zou betalen met de pin, betaal je precies dit bedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
45 cent, Maar als je er 10 (?) koopt betaal je 4,30 ipv 4,50.
13 jaar geleden
45 cent klopt maar mocht je nog eurocenten over hebben van een buitenlandse vakantie kan je daar ook nog mee betalen, ze mogen nog wel centen ontvangen maar niet meer terug geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat word 45 cent,maar je betaalt gewoon met je pinpas als je slim bent,en dat ben jy haha,betaal je 43 cent. En géén cent teveel!