Wanneer moet voorrang worden verleend? Aan 'n voertuig dat van rechts komt op 10 meter afstand? 20 meter? 30 meter? Wat staat daarover in de wet? Waar

'De voorrangsregels treden in werking wanneer 2 of meer voertuigen TEGELIJKERTIJD het kruispunt naderen' heb ik ooit 's geleerd.

Toegevoegd na 3 dagen:
De antwoorden zijn te vaag en de wet is niet vaag want in de wet wordt zelfs verklaard wat dag, nacht, 'n rijbaan enz is dus er moet 'n nauwkeurige verklaring van "voorrang" ook staan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (5)

Wanneer jij het voertuig dat van rechts nadert zou hinderen door hem geen voorrang te geven, dan had je hem voorrang moeten geven.

Hoeveel meter dat is, is moeilijk te zeggen, hangt af van de snelheid van jou en de snelheid van de andere weggebruiker.

Als de andere weggebruiker in mijn optiek binnen een tijd van 5 seconden hetzelfde punt nadert als ik, dan geef ik hem voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorrang moet je altijd verlenen wanneer iemand anders van rechts komt. Voorrang verlenen betekend dat je iemand anders niet hindert bij het vervolgen van zijn weg.

Dus, als de persoon die voorrang heeft op jou, niet hoeft af te remmen, of zelfs te stoppen omdat jij doorrijdt dan mag je gaan. Als het voertuig van rechts WEL hindert, dan moet je stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hang af van de snelheid waarme je rijdt
rij je 30 km per uur ben je later bij de kruising dan als je 50 km per uur rijdt
Je moet dus een inschatting maken of je nog voor die auto kunt oversteken of niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag degene die voorrang heeft niet hinderen. Met andere woorden, de ander moet zijn weg ongehinderd kunnen vervolgen. Ga je er zo voor langs dat het maar net kan, dan zal de ander zijn gas moeten loslaten of zelfs remmen van de schrik. Dat is dus niet ongehinderd door laten gaan, ook al 'kon je ervoor'.

Het is gewoon een kwestie van inschatting. De politie zal bekeuren wanneer duidelijk is dat de ander gehinderd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat niets in de wet over afstand.
Wel staat er dat je voorrang moet verlenen. Dat heb je al aangegeven.

Met andere woorden, de andere die van rechts komt moet het krijgen, hij mag dit niet pakken.

Het ligt aan de ervaring van de voorangverlener of de afstand tot de andere auto nog voldoende is om door te rijden of om te stoppen.