Hoe kan ik de achternaam van ons kind veranderen?

Ik en (inmiddels) mijn vrouw zijn getrouwd. Mijn vrouw draagt mijn achternaam (Jansen) en haar meisjesnaam (De Bijl) als achternaam (dus Jansen - De Bijl). Samen hebben wij een zoontje (1 jaar oud) welke mijn achternaam draagt (Jansen). Uit een eerdere relatie heeft mijn vrouw al een zoon welke bij ons woont en zijn vader na zijn geboorte nooit heeft gezien. Na zijn geboorte heeft hij wel de achternaam gekregen van zijn officiële vader (De Groot). Toen hij 6 was (inmiddels 9) heeft mijn vrouw zijn achternaam laten veranderen in de achternaam van haarzelf (De Bijl). Wij waren toen nog maar net samen en dus ook niet getrouwd. De naam is in goedkeuring van de naam der Koningin veranderd.

Inmiddels is haar zoon 10 en beschouw ik hem ook als mijn zoon en hij mij ook als zijn vader. Nu zou hij graag ook dezelfde achternaam willen als mijn vrouw, zijn broertje en ik (Jansen). Is dit mogelijk en hoe gaat dit in zijn werk?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als het goed is heeft de biologische vader afstand gedaan van het vaderschap met alle verplichtingen toen het kind de naam van de moeder heeft gekregen. Derhalve heeft nu alleen de moeder zeggenschap over de naam van het kind. Dus als jullie het samen eens zijn kan de naam van het kind nogmaals gewijzigd worden. E.e.a. moet nu ook weer via de gerechtelijke weg.
jc54
10 jaar geleden
Dit gaat je helaas niet lukken want een wijziging van de achternaam mag maar één keer plaats vinden,wel mag een kind als deze meerderjarig is een verzoek indienen om éénmalig de achternaam terug te laten draaien naar de naam die hij/zij eerst had.

Wie kan het verzoek doen

Het verzoek om naamswijziging moet worden gedaan door de wettelijke vertegenwoordiger(s) van het kind. In het geval van minderjarige kinderen zijn dit degenen die het gezag uitoefenen over het kind. Het gezag kan worden uitgeoefend duurde ouder(s), door de ouder en zijn of haar partner samen, door een voogd of door twee voogden gezamenlijk (dit kunnende pleegouders zijn).

Afwijzing verzoek

Het verzoek wordt afgewezen:
•als het kind van twaalf jaar of ouder niet instemt met de wijziging;
•als de partner of pleegouder om wiens naam wordt verzocht, niet instemt met de wijziging;
•als naamswijziging al een keer heeft plaatsgevonden;
•als het belang van het kind zich tegen de naamswijziging verzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, goede link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je crea. Ik wist dat het maar één keer mocht,maar moest eerst even het bewijs zoeken voordat ik het hier wilde plaatsen.