Ben je ontoerekeningsvatbaar als je dronken bent?

Ik las een stuk (zie bijlage) dat vrouwen als ze dronken zijn en sex hebben gehad met een man, dat ze dan die man kunnen aanklagen voor verkrachting. Want onder invloed van alcohol zouden ze dan ontoerekeningsvatbaar zijn.
Mijn vraag is dus, ben je ontoerekeningsvatbaar als je dronken bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies.

Het beste antwoord

Wetboek van Strafrecht
Titel XIV. Misdrijven tegen de zeden
Artikel 247

Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van
bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijk onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden of met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatstgemelde tot het plegen of dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

Wetboek van Strafrecht
Titel III. Uitsluiting en verhoging van strafbaarheid

Artikel 39 Ontoerekenbaarheid
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, dat hem wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend.

Samenvattend:
Sex hebben met iemand die bewusteloos is, of in een staat is van verminderd bewustzijn door bijv alcohol is strafbaar gesteld.

Dronken zijn is geen strafuitsluitingsgrond. Je kan dus geen beroep doen op ontoerekenbaarheid als je dronken was ten tijde van het plegen van het delict.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk, bedankt.

Andere antwoorden (8)

Nee, absoluut niet. Je weet heel goed wat je doet als je dronken bent. Het is wat anders als stemmen je opdrachten geven, want dan ben je psychotisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen weet volgens mij goed wat hij/zij doet als ie dronken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je niet drinken!
Nee, dan heb je een ongelofelijke schop voor je kont nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee als je nog kunt sexen, dan ben je ook niet ontoerekeningsvatbaar!
Als je in een soort coma ligt en ze hebben dan sex met je weer wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want je hebt jezelf dan vrijwillig in een toestand gebracht waarvan je wist dat je jezelf misschien wel niet meer in de hand hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dronken bent, heb je jezelf in een situatie gebracht waarbij je je eigen grenzen kunt overschrijden.
Dat aanklagen voor verkrachting, geldt waarschijnlijk alleen als een man de vrouw zonder haar medeweten dronken heeft gemaakt, bv door iets in het glas te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet zegt hierover verschillende dingen, b.v.
Artikel 247
Hij die met iemand van wie hij weet dat hij/zij in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijk onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden of met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatstgemeld tot het plegen of dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

Ook zegt de wet:
In beginsel is elk individu toerekeningsvatbaar. Indien de persoon maatschappelijk en moreel gezien onacceptabele keuzes maakt, kun je hem een straf opleggen.

Je moet nu op de stoel van een rechter gaan zitten.
Ik ga voor de tweede alinea en ga er van uit dat een vrouw die gedronken heeft in beginsel toerekeningsvatbaar is maar door te veel te drinken en aansluitend sex heeft, een onacceptabele keuze heeft gemaakt en om die reden de man waarmee ze sex heeft gehad niet kan aanklagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen. Zopu wel makkelijk zijn. Zouden dan veel aspirant tbs-klanten in het weekend rondrijden/lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een heel slecht excuus om mensen aan te randen pervert.