Kan ik naar de tuchtrechter als advocaat mij weigert te helpen?

Een vriend van me heeft een bijstandsuitkering aangevraagd bij de gemeente. Nu is deze geweigerd door de gemeente en kan hij een bezwaarschrift opstellen. Hiervoor is hij naar zijn advocaat gegaan om advies te krijgen.

De advocaat kan hem alleen maar adviseren om een bezwaarschrift te schrijven, meer hulp wilt hij niet aanbieden. De reden hiervoor is omdat de advocaat mee doet aan de gemeenteraadsverkiezing!

Kan de advocaat voor de tuchtrechter gedaagd worden omdat hij weigert te helpen met bovenstaande reden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dit is heel zwaar. Er is een klachtenprocedure ontwikkeld, door de orde van advocaten, die u eerst zou kunnen en moeten doorlopen.
Allereerst kunt u een klacht intern bespreken bij het advocatenbureau. U kunt aan uw advocaat vragen hoe dit precies werkt, hij zal u moeten verder informeren. Mocht dit niets opleveren, dan kunt u naar de geschillencommissie Advocatuur stappen. Uw advocaat moet dan wel aangesloten zijn bij de Geschillencommissie Advocatuur, via de bron kunt u erachter komen of uw advocaat is aangesloten. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunt u via een Akte van Compromis de zaak alsnog voorleggen aan deze commissie. Uw advocaat moet dan wel instemmen. Deze commissie doet alleen bepaalde zaken, uw zaak valt hier trouwens wél onder.
Lukt het ook hier niet, of wilt uw advocaat hier niet aan mee werken, dan kunt u naar de Orde van Advocaten stappen binnen uw arrondissement. Zij zullen in eerste instantie proberen te bemiddelen tussen u en uw advocaat. Mocht zelfs dat niet lukken, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de Orde van Advocaten. De lokale deken zal dan de zaak bekijken en onderzoek doen en eventueel bemiddelen, maar alleen als dat niet eerder is gedaan. Aan het einde van het onderzoek zal de deken zeggen wat zij van de klacht vinden en eventueel de zaak doorspelen naar de Raad van Discipline of de tuchtrechter. Aan het indienen van een klacht zijn wel wat spelregels verbonden, deze kunt u lezen in de bron. Probeer het echter niet zo ver te laten komen, daar schiet u en uw advocaat niets mee op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een advocaat is niet verplicht de zaak van een cliënt in behandeling te nemen. Het komt niet vaak voor, maar een advocaat mag een cliënt weigeren, zeker als hij vanuit zijn ervaring weet dat het geen haalbare zaak is of wegens andere drukke werkzaamheden.
De bijstandsuitkering van uw vriend is door de gemeente geweigerd. Het enige wat uw vriend inderdaad kan doen is een bezwaarschrift indienen. Voor het indienen van een bezwaarschrift kan men via heel veel andere kostenloze kanalen inlichtingen inwinnen, dat hoeft niet per se via een advocaat.
Als een aanvraag is afgewezen, dient men eerst in bezwaar te komen tegen het bestreden besluit, voordat het geschil aan de bevoegde rechtbank kan worden voorgelegd. Het bezwaar dient binnen zes weken na dagtekening door het college van burgemeester en wethouders van de betreffende woonplaats te zijn ontvangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat er niet om dat hij het niet doet omdat hij het druk heeft maar omdat hij mee doet met de verkiezingen in dezelfde gemeenten en hem dit waarschijnlijk imago schade aanricht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een advocaat heeft het recht cliënten te weigeren. Er kunnen diverse redenen zijn, o.a. wanneer er persoonlijke belangen van de advocaat meespelen. Welke eventuele persoonlijke belangen er spelen is een privékwestie van de advocaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een klacht indienen over iets wat iemands recht is, wordt niet door de Geschillencommissie behandeld. Dus ook geen uitsluitsel.