Kunnen brigadiers je een boete geven ?

Ik was net op de fiets gestapt onder weg naar school en zoals de meeste tieners vaak doen pakte ik me telefoon en deed me oortjes in en was ik bezig met een nummer zoeken waar ik naar wou luisteren

Maar voor een van de eerste keer in weet ik hoeveel jaar stond der een brigadier voor het zebrapad die het verkeer tegenhield terwijl der niks aan de hand was en niemand moest oversteken . Ik was bezig met me telefoon (niet slim dat weet ik) en rijd langs de brigadier terwijl ik eigenlijk moest stoppen

Die vrouw riep dus : He , Stop jij is even. Ik kijk op en draai me braaf om :p en zeg Sorry, het was niet de bedoeling . Had der echt niet gezien. Zeg ze tegen me ; Ja , das jammer dan ,,.... dat word een boete van 300 euro.

Dus wat ik deed... Ik stapte rustig weer op me fiets en fietste weg want waarom zou ik in godsnaam 300 euro hievoor moeten betalen.. De vrouw riep achter me : Volgende keer heb je een driedubbele boete te pakken

Kan dit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij dat een brigadier daarvoor niet bevoegd is en inderdaad, het is niet slim om in het verkeer met een telefoon bezig te zijn.....

Het beste antwoord

Allereerst neem ik aan dat je een verkeersbrigadier c.q. verkeersregelaar bedoelt, en niet de politierang brigadier. Dat die laatsten mogen bekeuren lijkt me evident.

En nee, een verkeersregelaar die geen (B)OA is, mag geen bekeuringen uitschrijven. Hun tekens moet je echter wél opvolgen op grond van de wet (in dit geval RVV artikel 82) en er kán dus wel degelijk bekeurd worden. Je gedraging moet dan wel gezien worden door een opsporingsambtenaar. De boete voor het niet opvolgen van aanwijzingen van verkeersregelaars bedraagt voor fietsers trouwens 140 euro, en geen 300. En een "driedubbele boete" kan deze mevrouw natuurlijk al helemaal niet uitschrijven: als er al bekeurd gaat worden, gaat zij niet over hoogte van het boetebedrag.

In sommige situaties zijn er wel afspraken van verkeersregelaars met de politie en indien mogelijk worden dit soort feiten ook doorgegeven. Toen ik in een ver en grijs verleden als scholier verkeersbrigadier was, behoorde het opschrijfblokje en de pen tot onze vaste uitrusting: als er iemand door zou rijden, moesten we direct het kenteken noteren en dit doorgeven aan de politie. Of er echt iets mee gedaan kan worden wanneer het feit slechts waargenomen wordt door een verkeersregelaar lijkt me niet heel waarschijnlijk, maar ik heb me ooit laten vertellen dat er soms wel polshoogte genomen gaat worden wanneer er verschillende meldingen van dit soort gedragingen van dezelfde kentekenhouder binnenkomen. Maar bij een fietser heb je zelfs geen kenteken, dus jij hoeft voor dit moment in elk geval niet bang te zijn dat er alsnog een boete op de mat valt.

Overigens gaat een verkeersbrigadier echt niet het verkeer ophouden als er niemand hoeft over te steken. Waarschijnlijk kwamen er net mensen aanlopen die zouden gaan oversteken of was de laatste net (bijna) overgestoken en heb jij dit niet opgemerkt omdat je met andere dingen bezig was.

Vergeef me deze laatste wat belerende zinnen, maar dat er "voor het eerst in weet ik hoeveel jaar" een verkeersbrigadier stond is natuurlijk geen reden om dit niet op tijd op te merken of er niet juist op te reageren. Juist bij een zebrapad steken voetgangers over en ook als fietser moet je die gewoon voorrang geven. Er kan ook ineens een klein kind de straat op rennen (zebrapad of niet) of een grote kei op het fietspad liggen en ook dan moet je snel genoeg kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
in aanvulling: de politie tilt soms bijzonder zwaar aan het negeren van verkeersbrigadiers en verkeersregelaars, na een aantal akkefietjes waarbij verkeersregelaars rake klappen hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er ook zeker vanuit dat wanneer zoiets gezien wordt door een bevoegd opsporingsambtenaar, er zal worden opgetreden. Juist vanwege de relatieve kwetsbaarheid van de verkeersbrigadier: je staat daar vrijwillig aanwijzingen te geven ten behoeve van de verkeersveiligheid, bent daar ook toe bevoegd, maar je kunt in feite niets doen wanneer iemand je aanwijzingen niet opvolgt. Wij kregen instructies van de politie en dus ook de instructie om kentekens van mensen die de tekens niet opvolgden te noteren en zo snel mogelijk door te geven. Ik heb dat trouwens nooit nodig gehad, maar heb het ook over bijna twintig jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ! Weer wat geleert :p !