Wat zegt de wet over het aanlijnen van honden.

In welk wet's artikel staat dat? Heb namelijk een elektronische halsband en op de website 'Rechtsspraak' staat dat dat ook geldig is. Maar zou graag 's lezen wat de wet daarover zegt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ehmm.. ff wat beter nadenken. Het ding kan ook trillen b.v. of piepen. Het zogenaamde 'shock'je' doet geen pijn, tenminste niet in de laagste stand. En word alleen gebruikt wanneer de hond niet reageert op een verbale correctie of trilling. Ook hebben grote jachthonden (wat ik heb) veel en dik vel in hun nek.
Daarbij, wat denk je wat veiliger is qua correctie, een flinke ruk aan de nek via riem/halsband, of b.v een trilling?
Als de hond er angstig van word snap je dus niet wanneer je een hond moet corrigeren. En soms valt er verbaal niks meer te halen als de hond achter b.v een haas aanvliegt. Het is een sanctie-middel, geen afbeul iets.
En daarbij,.. wel 's gezien hoe (wilde) honden elkaar corrigeren? gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe kan ik je vertellen)

Antwoorden (2)

Of je de hond los mag laten rondlopen hangt af van de regels die je gemeente hierover heeft opgesteld dus hiervoor moet je bij je eigen gemeente zijn.

In principe geldt overal een aanlijnplicht zoals je weet,behalve in de losloopgebieden.

Er is met het nemen van dit besluit geen rekening gehouden met de elektronische halsband.

Zie onderstaande bron:

http://juridischdagblad.nl/content/view/9643/53/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, op Rechtspraak.nl staat dit: Hondenbezitter vrijgesproken
Haarlem , 30-9-2010 Op dinsdag 28 september 2010 heeft de Haarlemse kantonrechter bij mondeling vonnis een man vrijgesproken die ervan verdacht werd zijn hond niet te hebben aangelijnd. De politie had hem voor het niet aanlijnen bekeurd. De verdachte maakte echter gebruik van een elektronische aanlijning die niet zichtbaar was. Deze elektronische aanlijning bestaat uit een halsband met een ontvanger en een zendertje waarmee de hondenbezitter de hond kan corrigeren.
De rechter heeft conform de eis van de Officier van Justitie de verdachte vrijgesproken, omdat aan de strekking van het voorschrift van aanlijning is voldaan. De hondenbezitter kan immers de vereiste controle over zijn hond uitoefenen met behulp van de elektronische aanlijning. De regelgever heeft bij het formuleren van het voorschrift, met deze technische ontwikkeling geen rekening kunnen houden. Bron: Rechtbank Haarlem Heb nagevraagd bij het Juridisch Loket wat dit voor uitspraken zijn op die site,. en zijn dus echte uitspraken door rechters. Maar kan het wetsartikel niet vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat er geen wetsartikel bestaat over elektronische halsbanden. Er bestaan geen wetsartikelen hierover,dit is per gemeente verschillend,je zal bij de apv van je gemeente moeten kijken of hier iets over in staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een gevalletje van: hoe de pet van de rechter zit...(of agent in het eerste geval).
Uitspraken worden niet altijd gedaan vanuit een wetsartikel.
Goed antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Ytje,tref je een rechter die je in het ongelijk stelt,dan heb je gewoon pech.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het maakt niet uit wat een gemeente voor beleid heeft hierin, ook niet hoe 'de pet v/d politie/rechter' staat. Als er iemand word vrijgesproken omdat hij gewoon aan de richtlijn/wet voldoet,. zegt de wet dus blijkbaar dat iemand een bepaalde controle over z'n hond moet kunnen uitoefenen. En dat kun je met zo'n elektronische band. Wat graag wil weten is wat de wet precies zegt over het aanlijnen van een hond. Dus een hond dient aangelijnd te zijn omdat; ...... En daar is een wetsartikel van, maar welke?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
''De regelgever heeft bij het formuleren van het voorschrift, met deze technische ontwikkeling geen rekening kunnen houden.'' Er is geen wet over. Als er een rechter is die zegt: ja maar dit staat nergens in de wet, dus dit accepteer ik niet, kan je toch een boete krijgen. De ander (uit voorbeeld dus) zegt dat hij dit dus wel accepteerd. Volgens mij stel jij de vraag..toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.omroepwest.nl/nieuws/11-04-2013/honden-zoetermeer-niet-meer-stroomstoot-aanlijnen Het is per gemeente anders..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat probeer ik ook duidelijk te maken,er is geen wet voor,dit gaat via de plaatselijke apv.
Om dan toch een antwoord te geven hier een voorbeeld van een artikeltje..Zoals al gezegd; per gemeente kan dit anders liggen.

Beschrijving
In de Algemene Plaatselijke Verordening van Rozendaal (artikel 2.4.17) staan regels met betrekking tot het aanlijnen (uitlaten) van honden.

Voorwaarden
Ingevolge artikel 2.4.17 van de Algemene Plaatselijke Verordening van Rozendaal is het de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a. binnen de bebouwde kom op de weg of openbaar water zonder dat die hond aangelijnd is;
b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats,
zandbak of speelweide of op een andere door burgemeester en wethouders aangewezen plaats;
c. op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een door middel van tatoeage aangebracht
identificatiemerk, die de eigenaar of houder duidelijk doen kennen.