Wat is je recht als je zegt een brief met boete of iets niet te hebben ontvangen, zie uitleg aub?

Stel je krijgt van een officiële instantie een brief, met daarin de mededeling dat je een boete krijgt. Je hebt twee weken om bezwaar te maken, en er wordt "wie zwijgt stemt toe" toegepast.

Echter, deze brief is niet aangetekend verstuurd. Wat is je recht als je deze brief helemaal niet hebt ontvangen? Er wordt vanuit gegaan dat je toestemt en je bent dus verplicht de boete te betalen.
Hoewel je nooit kans hebt gehad om bezwaar te maken, je wist immers niet dat de brief er was.

Maar een instantie kan komen met het argument dat iedereen wel kan zeggen deze brieven niet te hebben ontvangen, en dat geautomatiseerde brieven niet aangetekend worden verzonden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Thecis
10 jaar geleden
Volgens mij is dit ook de reden dat er bij het Europees Hof bezwaar tegen gemaakt is. Men is schuldig totdat zij men aangeeft dat het niet zo is of dat je er tegen bezwaar kan maken (maar wel eerst betalen).
(omdraaiing van de bewijslast) Weet alleen de uitkomst niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als men in beroep gaat tegen een verkeersboete hoeft men zolang het beroep in behandeling is bij de officier van justitie de sanctie niet te betalen. Men heeft automatisch uitstel.
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/politie-justitie/verkeersovertredingen/verkeersboete/Pages/default.aspx Indien het beroep wordt afgewezen door de Officier van Justitie, kan men in beroep bij de kantonrechter.
De bekeuring waar het om gaat moet nu wel alvast betaald worden. Als men van de kantonrechter gelijk krijgt, wordt de boete terug betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Europese Hof heeft hier niets mee van doen. Een transactie leidt tot het 'voorkomen' van vervolging. Het aanvaarden van een transactie-voorstel houdt geen erkenning van schuld in. De schuld van de verdachte wordt formeel niet vastgesteld.

Het beste antwoord

Je krijgt een boete (Wet Mulder), een transactie voorstel (bij strafrechtelijke overtredingen) of een belastingaanslag (parkeerboete).

De Wet Mulder is een administratieve afhandeling van een standaard overtreding. In deze wet wordt gesproken over een "betrokkene" en niet over een "verdachte". Dat betekent dat de opmerking van Thecis hier niet relevant is omdat men als betrokkene niet schuldig wordt verklaard (dus ook geen onschuld hoeft te bewijzen). In de procedure zitten een aantal maatregelen zoals het versturen van aanmaningen e.d. waardoor het vrijwel onmogelijk is om te stellen dat men niet geinformeerd is of dat brieven zijn zoekgeraakt e.d.

Bij een strafrechtelijke overtreding maakt het feitelijk niet uit of je wel of geen brief krijgt en wel of niet betaald. Als je niet betaalt neemt de officier van justitie automatisch aan dat je het niet eens bent met het feit en word je automatisch gedaagd voor een rechtbank zodat een rechter een besluit kan nemen. Dus als je niet reageert krijg jer een brief dat je voor moet komen.

Een parkeerboete is feitelijk een aanslag van de gemeentelijke belastingen, dus geen boete. Dit wordt per gemeente afgehandeld en volgens mij geldt verder ongeveer hetzelfde als bij de wet Mulder behalve dan dan het om belasting gaat.

Daarnaast zijn er nog grote aantallen officiele instanties zoals UWV, Gemeentelijke Sociale Dienst, Belastingdienst etc... die je van allerlei boetes kunnen opleggen en die deze innen door het op uitkeringen ofzo in te houden. De procedures zijn daarbij zo dat het vrijwel onmogelijk is om met een onschuldig gezicht te zeggen dat je nergens van wist, al was het maar omdat je je om de zoveel tijd bij een aantal van die instanties moet melden (UWV, Sociale Dienst) waarbij dit soort zaken gespreksonderwerp zijn.