Mag een supermarkt eisen dat ik door mij gekochte en betaalde boodschappen onbeheerd achterlaat?

In mijn winkelcentrum zijn 2 supermarkten: A en B. Ik doe vaak boodschappen in supermarkt A en neem de bon mee. Vervolgens ga ik met het karretje naar supermarkt B. Daar heeft men als huisregel dat je geen boodschappen van supermarkt A mee naar binnen mag nemen. Je moet ze daar onbeheerd achter laten.
Ik ben bereid om te laten zien wat ik in supermarkt A heb gekocht.

Ze geven als reden voor de huisregel dat het assortiment van beide winkels op elkaar is gaan lijken en dat dat verwarrend is.
Overigens wordt alleen supermarkt A in de huisregel genoemd. De drogist heeft artikelen in het assortiment die ook in de supermarkt worden verkocht.

Mag een supermarkt een dergelijke huisregel hanteren?
Ze hebben gedreigd met een winkelverbod als ik me niet aan de regel houd. . Kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Of de supermarkt mag eisen dat je je boodschappen onbeheerd achterlaat? Natuurlijk niet. Net zomin als dat ze dat kunnen eisen van je fiets of je kind. Maar de vraag is in feite een andere, namelijk: mogen ze verbieden dat je spullen meebrengt de winkel in die lijken op wat ze daar verkopen. En dan zeg ik: ja natuurlijk. Zij bepalen wat er in de winkel komt, en behalve als het apert onredelijk is (en ze bijvoorbeeld een rollator weigeren) mogen ze dat. Als je je daar niet in wilt schikken ga je elders je boodschappen halen, zou ik zeggen. Dat je je spullen wilt laten zien hoeft dat niet anders te maken. Ergens hoog in de organisatie is er een gedragsregel vastgesteld, en het lagere personeel is niet bevoegd daarvan af te wijken. Toegevoegd na 1 minuut: En dat winkelverbod, ook dat kan als iemend weigert zich aan hun (redelijke) huisregels te houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100