Mag een supermarkt eisen dat ik door mij gekochte en betaalde boodschappen onbeheerd achterlaat?

In mijn winkelcentrum zijn 2 supermarkten: A en B. Ik doe vaak boodschappen in supermarkt A en neem de bon mee. Vervolgens ga ik met het karretje naar supermarkt B. Daar heeft men als huisregel dat je geen boodschappen van supermarkt A mee naar binnen mag nemen. Je moet ze daar onbeheerd achter laten.
Ik ben bereid om te laten zien wat ik in supermarkt A heb gekocht.

Ze geven als reden voor de huisregel dat het assortiment van beide winkels op elkaar is gaan lijken en dat dat verwarrend is.
Overigens wordt alleen supermarkt A in de huisregel genoemd. De drogist heeft artikelen in het assortiment die ook in de supermarkt worden verkocht.

Mag een supermarkt een dergelijke huisregel hanteren?
Ze hebben gedreigd met een winkelverbod als ik me niet aan de regel houd. . Kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Amadea
10 jaar geleden
Als ze dat niet willen, dan moeten ze vooraan in de winkel kluisjes plaatsen. Dan kan je daar je reeds gekochte spullen tijdens het boodschappen doen veilig bewaren.
Antoni
10 jaar geleden
Amadea, in je reactie schrijf je "dan moeten ze". Zijn de supermarkten dat wettelijk verplicht of vind je dit gewoon verstandig en handiger voor zowel klant als supermarkt?
tinus1969
10 jaar geleden
Je kunt lang er over praten of het 'mag'. Ik zou de discussie heel anders voeren: Als het niet mag, dan doe je je boodschappen toch voortaan alleen bij A?
Amadea
10 jaar geleden
@Antoni: 'moeten' in de betekenis van "vóór wat hóórt wat". Zij willen niet dat mensen spullen die ze kochten in een andere winkel bij zich hebben als ze bij hen boodschappen doen. Nou, dan moeten zij maar zorgen dat hun klanten die boodschappen dan op kunnen bergen. In plaats van kluisjes zou het ook kunnen met een af te sluiten bergruimte onder in de boodschappenkar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou toch te gek worden dat een winkel verplicht kluisjes moet regelen voor klanten die hun spullen mee naar binnen menen te kunnen nemen? De winkel heeft een redelijk argument, dat het anders niet praktisch is om uit elkaar te houden wat je waar gehaald hebt. Als dat niet bevalt, dan ga je niet naar binnen. De winkel is dan een klant kwijt, maar blijkbaar hebben ze dat er voor over. Of misschien zorgen ze alsnog voor een faciliteit als het hen in de portemonnee raakt.
Persoonlijk vind ik dat je als koper best van tevoren mag nadenken wat je met je eerder gekochte spullen doet als je van winkel tot winkel gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of eerst naar supermarkt B en dan pas naar A?
ronron1212
10 jaar geleden
Amadea de winkelier bepaald de voorwaarde in zijn winkel als hij niet wil dat je boodschappen bij je hebt dat is dat zo, Als jij daar niet aan wilt voldoen dan koop je daar niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is bij de meeste supermarkten zo volgens mij.
Als iedereen dat doet wordt het moeilijk te controleren voor ze.
Ik heb zelf meegemaakt dat ik bij AH mee moest komen omdat ze dachten dat ik gestolen had.
Ik liep met een tasje met kauwgomballen van een andere winkel,gelukkig had ik de bon bewaard.
Toen zeiden ze ook dat je niet met een tas boodschappen de winkel in mocht en dat je het bij de balie achter moest laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook alleen met de bon de winkel ingaan en de kar volladen met spullen die je bij de andere winkel al hebt "gekocht".
Als je kwaad wilt doen natuurlijk.
Dat wil de winkel nog een beetje controleer baar houden.
Waarom leg je de boodschappen van winkel a niet vast in je auto. Om discussie te voorkomen.
Voorkomen is beter dan genezen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je geen auto hebt? Ik laad ze dikwijls in mijn vaste fietstassen, maar dan heb ik helemaal geen controle als ik binnen ben en mensen halen mijn fietstassen leeg.
Ik vind dat als ik de bon bij me heb, ik best ook de boodschappen mee naar binnen mag nemen. Als ze dat niet willen, dan moeten ze maar kluisjes nemen of ga ik wel ergens anders boodschappen halen.
ronron1212
10 jaar geleden
Kluisjes kosten veel ruimte dus dat zullen ze niet doen dus ga lekker ergens anders verder winkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees: "met het karretje". Wordt hiermee bedoeld: Het winkelkarretje van de andere supermarkt?
Amadea
10 jaar geleden
Bedoel je mijn reactie, Joan? Dan dacht ik aan de boodschappenwagen van de supermarkt waar je het tweede stel spullen wilt gaan kopen. Bij ons doen ze trouwens niet moeilijk. Je kunt de kar van de ene supermarkt gebruiken om het hele winkelcentrum door te lopen en ook bij de andere supermarkt te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@amadea, neen hoor, dan zet ik je naam erbij. De vraag is bedoeld voor gast187159. (Had ik er bij moeten zetten).
Hier kan men op grond van de APV een boete krijgen van € 90,00 als men meer dan 100meter met de kar van de supermarkt is verwijderd. Als er een noodzaak voor is en wij vragen het netjes aan de C1000-eigenaar dan mag het. Bv meer ingeslagen dan ik kon sjouwen.
In geen enkele winkel mag men hier met de supermarktkar van een andere winkel naar binnen, ook niet als hij leeg is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is bij ons ook zo, hoor JoanDArc. Er staat meestal een gele streep of paaltjes tot waar je met je karretje mag komen, en dat is niet verder dan het parkeerterrein.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier doen ze niet moeilijk, ik kan gewoon bij AH en LIDL winkelen maar ik doe de boodschappen van AH wel in een tas en ik heb de bon bij me. Het maakt ze ook niet uit welke kar je gebruikt gelukkig.

Antwoorden (1)

Of de supermarkt mag eisen dat je je boodschappen onbeheerd achterlaat? Natuurlijk niet. Net zomin als dat ze dat kunnen eisen van je fiets of je kind.
Maar de vraag is in feite een andere, namelijk: mogen ze verbieden dat je spullen meebrengt de winkel in die lijken op wat ze daar verkopen. En dan zeg ik: ja natuurlijk. Zij bepalen wat er in de winkel komt, en behalve als het apert onredelijk is (en ze bijvoorbeeld een rollator weigeren) mogen ze dat. Als je je daar niet in wilt schikken ga je elders je boodschappen halen, zou ik zeggen.
Dat je je spullen wilt laten zien hoeft dat niet anders te maken. Ergens hoog in de organisatie is er een gedragsregel vastgesteld, en het lagere personeel is niet bevoegd daarvan af te wijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat winkelverbod, ook dat kan als iemend weigert zich aan hun (redelijke) huisregels te houden.
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@teush, zo is dat. De vraagsteller draait de vraag om. De regel is dat men de kar met boodschappen niet mee naar binnen neemt. Als je niet met de regel op de hoogte bent, wordt je dat dus aan de ingang meegedeeld. Ze eisen niet dat je het onbeheerd buiten laat staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens. Dit is het beste antwoord. Het enige dat de supermarkt eist is dat je geen spullen mee de winkel inneemt die ze zelf ook verkopen, omdat bij de kassa oncontroleerbaar is waar ze vandaan komen. Zoals iemand anders al aannemelijk maakt, is het zelfs niet controleerbaar wanneer je het bonnetje hebt meegenomen, omdat je niet kunt aantonen dat je ook de spullen die op het bonnetje vermeld worden, mee naar binnen had genomen.