Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een agent jou het zwart op wit gemaakte formulier afgeven als hij je komt melden dat je opgepakt gaat worden?

Een vriend van mij kreeg vanmiddag bezoek van een agent die hem een formulier gaf om te lezen en hierbij zei dat hij binnenkort opgepakt gaat worden voor het niet betalen van een openstaande boete.
Hij zei dat het 1 dezer dagen kan gebeuren.
Vriend heeft hier nu geen bewijzen van, want de agent heeft het formulier weer meegenomen.
Ik vraag mij af of dit wel helemaal klopt.
Is er iemand die mij hier iets over kan vertellen of uitleggen, want ik vind het maar niks dat dit zomaar kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
596
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis mee dan? Of vind je het prettiger als je zonder enig vermoeden wordt opgepakt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Neen.

Deze zogenaamde vooraankondiging bevel tot aanhouding is niet gericht aan het persoon maar aan de opsporingseenheid die werkzaam is in de regio waar jou vriend verblijft.

Op deze wijze tracht justitie wanbetalers als nog over te halen te betalen voor dat het bevel tot aanhouding wordt uitgevaardigd. Vaak is de boete dusdanig laag dat opsluiten duurder is dan betaling van de boete.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was er vanmiddag zelf ook al achter gekomen, ik was ook niet helemaal goed geïnformeerd bleek achteraf, maar je hebt inderdaad gelijk!
Heel erg bedankt in ieder geval!!

Andere antwoorden (1)

Jouw vriend had inderdaad een formulier moeten krijgen, waarin het bedrag van de openstaande boete staat met een termijn. Indien hij de boete niet binnen een bepaald aantal dagen betaald, komen ze hem ophalen voor een korte vakantie. Aantal dagen ligt aan het bedrag van de boete. Hij had inderdaad een formulier moeten krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen bronvermelding, eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij was er wel en het is persoonlijk aan hem gegeven om te lezen en daarna nam de agent het weer mee terug.
Hij kwam alleen laten weten dat hij 1 dezer dagen 'opgehaald' kan worden om te gaan zitten voor nog onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen betekening, dit is meer een "vriendendienst", het is enkel een waarschuwing dat er een opsporingsbevel tegen het persoon uitgegeven gaat worden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding