Is het toegestaan onder een andere naam te solliciteren?

Mijn afkomst ligt elders, het is niet goed te zien, maar wel aan mijn naam.

Waar ik woon zijn ze behoorlijk racistisch ingesteld en word ik nooit aangenomen terwijl ik aan alle eisen voldoe.

Mag ik onder een Nederlandse naam solliciteren en nadat ik aangenomen ben pas mijn echte naam vertellen?

Ik ken iemand die dat zonder problemen deed maar ik weet niet of dat legaal is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Antwoorden (14)

Ik denk dat dat niet legaal is.

Maar misschien is het nog veel belangrijker om je te beseffen, dat als je eenmaal aangenomen bent, en je je werkelijke naam bekend maakt, dat erg vervelende gevolgen kan hebben voor de werksfeer. Want (hoe begrijpelijk dan ook) je hebt niet de waarheid verteld tegen je toekomstige werkgever.

Niet doen dus, er komt alleen maar geduvel van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je ergens wordt aangenomen en dat je dan vertelt hoe je werkelijk heet. Als het bedrijf/de organisatie werkelijk problemen heeft met je afkomst, dan zullen ze vooral denken: 'Zie je wel', en je er gelijk uitschoppen wegens valse voorwendselen.
Als een bedrijf kijkt naar wat jij kunt en wat jij het bedrijf te bieden hebt, dan zal die afkomst ze ook niet kunnen schelen.
Gewoon volhouden! Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een 'pseudoniem' gebruiken.
Daar is niets strafbaars aan, tenzij je de naam en gegevens van een ander gebruikt.

Maar eigenlijk vraag ik me af waarom je wilt werken in een racistische omgeving.
Juist door te solliciteren met een naam die jij denkt dat gewenst is doe je zelf ook mee aan de vooroordelen.
Sta erboven, wees jezelf en ga uit van je eigen mogelijkheden.

Als ze jou willen, moeten me ze je nemen zoals je bent!

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het op zich niet illegaal is, wel erg dom.
Als ik werkgever was en ik zou ontdekken dat je bij de allereerste kennismaking gelogen zou hebben.......hoeveel vertouwen denk je zelf dat ik dan nog in je zouden hebben?
Wees jezelf, wees trots op wie je bent en waar je vandaan komt en wees eerlijk, bij een bedrijf die jou niet aanneemt om wie of wat je bent, daar wil je toch helemaal niet voor werken??

Overigens neemt dit niet weg dat ik je wel begrijp, mensen met een buitenlandse naam worden helaas nog maar al te vaak afgewezen vanwege die naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd, helemaal mee eens. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn weer al die minnen zonder verklaring......
Dat lijkt me niet legaal. En discrimeneren op een naam ook niet. Hoewel je eigenlijk niet zou moeten toegeven aan de achterlijkheid van de streek waarin je woont, kan je een officiele naamsverandering overwegen. Verhuizen is ook een optie, want zo schiet het niet op natuurlijk.

Voorbeeld: http://www.vlagtwedde.nl/Vlagtwedde/System/NL/Webloket/Naamswijziging.aspx

Toegevoegd na 25 minuten:
Dan blijft nog de vraag over, of je je echt wel fijn zou voelen bij zo een organisatie, die je aan zou nemen met een pseudonaam. Of je moet natuurlijk zo sterk in jouw schoenen staan dat je hun een lesje zou kunnen leren in veroordelen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het illegaal is, maar ik heb wel een goede tip. Solliciteer met een (zelfverzonnen) bijnaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow! Mijn eerste plusje.
Theoretisch zou dat mogen. Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld je moeders meisjesnaam nemen als dat mogelijk is.

Alleen als je aangenomen bent, moet je je legitimatiebewijs laten zien. Dan ga je wel degelijk vragen krijgen.

Tja en dan moet je wel gaan uitleggen dat je anders niet uitgenodigd wordt op een sollicitatiegesprek. Als ze je dan gelijk ontslaan kan je wel meteen aangifte doen van discriminatie.
sterredag
13 jaar geleden
Ik ben het met veel antwoorden hierboven wel eens. Echter, ik kan me zo voorstellen dat je ontmoedigd raakt door alle afwijzingen en dat je daardoor het idee krijgt om eens onder een andere naam te solliciteren. Gewoon om de boel te testen: kijken wat er gebeurt als je met exact hetzelfde CV en net zo'n goede brief als altijd, maar dan onder de naam 'Astrid van Vliet' (ik roep maar even wat) wél wordt uitgenodigd voor een gesprek. Mocht dat het geval zijn, dan kun je meteen bij binnenkomst toelichten hoe het zit. Op zich neem je daarmee een risico om - misschien juist om die reden - alsnog afgewezen te worden, maar het is het proberen waard. En als de betreffende werkgever zo'n stunt niet kan begrijpen of waarderen, weet je wel meteen dat je daar in ieder geval niet wilt werken. Voor hetzelfde geld kom je ergens waar ze zich van geen kwaad bewust zijn als het om afkomst en huidskleur gaat, en vinden ze je juist heel stoer en dapper.

Succes met het vinden van een baan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het als ik jou was niet doen het maakt geen goede indruk. Je wordt aangenomen maar wacht even met het contract maken ik heet eigenlijk ........ De legitimatieplicht laat het ook zien dus.
ronron1212
13 jaar geleden
Was daar niet laatst een test dat men anonieme sollicitaties wilde invoeren, om juist dit te vermijden? De werkgevers vonden het niet zo'n succes...
Om ergens uitgenodigd te worden, zou je het kunnen proberen. Om een baan te krijgen, heb je aan valse naam niet genoeg (denk maar eens sofinummer, bankrekening, etc etc) en is voor een 'witte' baan (niet de huidskleur, maar het tegenovergestelde van zwartwerk) bijna onmogelijk. Wil je dus aangenomen worden, moet je bij het sollicitatiegesprek open kaart spelen. Dan kan het werken, maar net zo goed tegen je gebruikt worden.

Toegevoegd na 56 seconden:
Aan de andere kant, voordat je helemaal niet uitgenodigd wordt met een buitenlandse naam, kun je het natuurlijk best met een andere naam proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik in jouw omstandigeheden zou doen is het volgende:

Neem contact op met een journalist en zeg dat je een soort sollicitatieproef/experiment wilt gaan doen bij een bepaalde werkgever

Je stuurt vervolgens twee sollicitatiebrieven naar dat bedrijf. Eentje onder je eigen naam èn eentje onder een duidelijk Nederlandse naam..b.v. Esmee Jansen.

Jullie hebben natuurlijk beide dezelfde diploma's, opleidingen en leeftijd.

Bij die onder de andere naam geef je een ander adres op..b.v. dat van de journalist of dat van een vriendin.

Vervolgens wacht je de reacties op beide brieven af en wellicht de motivatie waarom jij eventueel niet in aanmerking voor de baan komt c.q. niet opgeroepen bent/wordt.

Daarna ga je, samen met de journalist kijken of er sprake is van discriminatie o.g.v. ras.

Als daarvan sprake is..heeft de journalist een vette kluif en jij kunt aanvoeren dat je handelde uit een soort experiment om te zien of..en zo ja..in welke mate discriminatie nog in Nederland voorkomt.

Zoek daarna contact met het bedrijf en Leg later hem/haar uit dat je niet de bedoeling had het bedrijf negatief neer te zetten..maar dat je die baan erg graag wilde en bang was dat je buitenlandse afkomst op problemen zou stuiten.

Als het een goede werkgever is..zal hij/zij je een slimmerik vinden en het jou als nieuwe werknemer graag vergeven èn verwelkomen.

Mocht het opgeven van een valse naam bij een sollicitatie wettelijk verboden zijn (wat ik mij overigens nauwelijks kan voorstellen) dan ga je door zo'n onderzoekje.. in elk geval vrijuit.

Succes in elk geval met je nieuwe baan..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dit als werkgever absoluut niet kunnen waarderen, en zelfs als ik iemand al had aangenomen zou deze persoon er alsnog uitliggen. Je riskeert namelijk het imago van het bedrijf op onvolledige gronden. Het eenmalige niet uitnodigen van iemand met een buitenlandse naam maakt iets namelijk geen racisme. Het kan gewoon zijn dat er 20 brieven zijn binnengekomen en de buitenlandse naam de onderste was. Doordat er op dat moment al meer kandidaten zijn bekeken kan de manier van beoordelen zijn veranderd. Dit bewijst niets. En zelfs als het geen image schade oplevert kun je als bedrijf zo'n werknemer niet vertrouwen, wie weet welke andere problemen hij/zij aan de pers doorbrieft VOOR te proberen dit intern op te lossen. Dit lijkt mij echt de slechts mogelijke oplossing.
Ik vraag me af of je uberhaupt wel bij een bedrijf wilt werken die discrimineert op naam...

Maar als antwoord op je vraag: ik weet niet of het illegaal is maar het maakt beslist geen goede indruk. Je "echte" naam komt natuurlijk altijd uit als je wordt aangenomen. Wellicht kun je alleen je voornaam blijvend veranderen? Dat kan heel gemakkelijk. Sommige bedrijven reageren wellicht beter op Roos dan op Fatima, belachelijk, maar toch. Maar dan moet je die naam wel consequent blijven voeren, anders wordt het wel heel verwarrend.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want de overheid moet weten welk werk je doet zodat er bepaalde belastingen van je loon kan worden afgehaalt ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat je een sofinummer moet hebben en op je werk kunnen ze ook om legitimatie vragen, in praktijk gebeurd dat zelden maar ik vraag me ook af waarom je daar zou willen werken, discriminatie,racisme op werkvloer is verboden.