Wat zijn de verschillen tussen scheiden en scheiden van tafel en bed?

Ik weet wel dat je moet scheiden als je opnieuw wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan.
Maar zijn er nog meer verschillen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
ronron1212
10 jaar geleden
gescheiden van tafel en bed is nog geen officiele scheiding
Poet
10 jaar geleden
Kijk hier even:
http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/scheiding/scheiding_van_tafel_en_bed/
Antoni
10 jaar geleden
ronron1212, uit je reactie lijkt het alsof scheiden van tafel en bed een fase is, die in ieder scheidingsproces voorkomt. Dit is toch niet zo?
ronron1212
10 jaar geleden
Scheiden van tafel en bed betekent dat je gescheiden van elkaar wilt leven. Je kiest er dan voor om samen geen tafel en bed meer te delen. Deze vorm van scheiden wordt steeds minder gebruikt, omdat de wet je niet meer verplicht tijdens het huwelijk samen te wonen. Een scheiding van tafel en bed kun je alleen aanvragen als je getrouwd bent. Bij een geregistreerd partnerschap is scheiding van tafel en bed niet mogelijk. Vanaf 1 januari 2012 is de Wet aanpassing gemeenschap van goederen van kracht, lees de belangrijkste wijzigingen!
LET OP: Waarom een scheiding van tafel en bed Tegenwoordig kiezen mensen ervoor om te scheiden van tafel en bed uit geloofsovertuiging. Of om meer praktische redenen: als de financiële situatie het niet toelaat om te scheiden of als samenwonen niet meer gaat. Als je gaat scheiden van tafel en bed, ben je wettelijk gezien nog gewoon getrouwd.
Antoni
10 jaar geleden
Oké, het is dus geen fase in ieder scheidingsproces, want men kan er voor kiezen (of niet). Dank voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron
uit je reactie begrijp ik dus dat scheiden van tafel en bed goedkoper is als normaal scheiden?
Maar ik heb ook begrepen dat je hiervoor evengoed een advokaat nodig hebt, dus waar zit die kostenbesparing dan in?
ronron1212
10 jaar geleden
Je bent bij een scheiding van tafel en bed nog niet echt gescheiden. er staat niets over dat het goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch lees ik dat wel in zijn verhaal.
Quote: als de financiële situatie het niet toelaat om te scheiden Als mensen wel kunnen scheiden van tafel en bed, maar niet echt kunnen scheiden omdat de financiele situatie het niet toelaat, dan is de enigste conclusie die ik kan trekken dat het dus goedkoper is?
ronron1212
10 jaar geleden
Scheiden is niet alleen advocaatkosten dat valt wel mee als je het met elkaar eens bent maar bijv schulden hypotheek alimentatie enz

Het beste antwoord

Bij een scheiding van tafel en bed blijven de echtgenoten volgens de wet getrouwd. Door de scheiding van tafel en bed gelden bepaalde rechten en plichten die verbonden zijn aan het huwelijk niet meer. Een scheiding van tafel en bed kan een oplossing zijn als iemand om godsdienstige of financiële redenen geen echtscheiding wil en wordt ingeschreven in het huwelijksgoederenregister bij de rechtbank. Indien men van tafel en bed gescheiden is, kan men gedurende drie jaar na de ingangsdatum niet definitief scheiden, tenzij beide partijen aangeven aan de Rechtbank toch echtscheiding te wensen. Na die drie jaar is de scheiding een formaliteit en kan men door een brief te schrijven aan de rechter eenzijdig tot ontbinding over gaan zonder dat de partner hier bezwaar tegen kan inbrengen. Bij ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed is het huwelijk definitief beëindigd en kunnen de huwelijkspartners opnieuw trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten.

Een definitieve scheiding is vergaander dan een scheiding van tafel en bed. Om te kunnen scheiden moet bij een rechter een verzoekschrift worden ingediend. Er moet sprake zijn van duurzame ontwrichting van de relatie. De rechter beslist op basis van het verzoekschrift en andere stukken. Hij zal na de zitting zijn beslissing via een beschikking kenbaar maken aan de echtgenoten. Na een scheiding is het scheiden volledig formeel geregeld.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, bij scheiden van tafel en bed is er geen rechter nodig, en bij scheiden wel?
Antoni
10 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar bij een scheiding van tafel en bed is men echter volgens de wet nog steeds getrouwd.

Andere antwoorden (1)

Over het algemeen woon je nog samen als je van tafel en bed scheid. Ook houd je vaak nog de schone schijn naar de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Je woont (meestal) niet meer samen als je van tafel en bed scheidt.
Bij een scheiding van tafel en bed blijf je officieel getrouwd -je kunt dus inderdaad niet hertrouwen. Maar verder is het net een echte scheiding, er is bv een boedelscheiding.
Scheiding van tafel en bed vooral belangrijk voor mensen die om religieuze redenen niet mogen of willen scheiden. Officieel ben je namelijk dus nog getrouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me niet daphne91
De clue van scheiding van tafel en bed is nu juist dat je het bed en de tafel niet meer deelt.
Ok, nu kan je natuurlijk wel 2 bedden en 2 tafels neerzetten in het huis... maar vooral dat laatste lijkt me een beetje gek.