Mag je naar huis gestuurd worden als je een onveilige situatie meldt?

De situatie is als volgt.
Ik ben een inlener. Een leidinggevende die in dienst van het bedrijf klimt op een stelling zonder veiligheidsmiddelen en gooit van 3 meter hoogte karren omlaag.
Ik loop weg, want het is een onveilige situatie. Nader hand is er een gesprek.
Daar meldt ik dat weg gelopen ben omdat er een onveilige situatie is en dat ik een duidelijke signaal wil afgeven.
Nu komt er een verhaal van ik ben leidinggevende en ik ben BHV'er en wij zijn verantwoordelijk voor jullie veiligheid en wij weten wat wij doen.
Ik stel dat ik twijfel omdat ik het een onveilige situatie vindt en er is een kans dat een kar met wielen door de val verzwakt kan worden en dan is het is het niet meer veilig om het die karren te werken.

Ik ben onrustig over de situatie en meld dat ik thuis wil afkoelen en mijn leidinggevende van het uitzendburo wil praten. En dat ik niet meer instaat ben tot een rustige en kalm gesprek. En ik breng het als een mededeling.

Ik krijg de melding dat als ik nu weg ga dat ik niet meer terug hoeft te komen.
Nu ben ik ben benieuwd of ik in dit geval de wet achter mij heb. Omdat IMHO ik nog steeds in de procedure melding onveilige situatie zit. En de hoogste aanwezig leidinggevende deze melding van de tafel afveegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Graag antwoord met bronvermelding, maar het mag ook zonder.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedoel je met IMHO: in my humble opinion?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dat maar ook "in mijn hoge opleiding" als ing. Technische natuurkunde. Ik heb net artikel 11 van de Arbowet gelezen en ik heb een opleiding als technische natuurkunde en ik weet wat er kan gebeuren als je een lege kar van 15 kilo omlaag gooit van 5 meter hoogte en hoe dat klinkt.
En wat er kan gebeuren met de wielen en wel risico dat op kan leveren. Dus ik was moreel verplicht om deze situatie te melden en daar na te handelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst 3 meter, nu 5?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, het moest zijn 5 meter. De persoon stond op 3 meter hoogte.
En het waren meerdere karren en de laatste kar was van 3 meter hoogte en de eerste van 5 meter.

Het beste antwoord

ARBOwet art 11: werknemer is verplicht om naar vermogen zorg te dragen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van de andere betrokken personen.
Praat dus eerst met de leidinggevende van het uitzendbureau.
Misschien is het zelfs veiliger om niet meer terug te gaan als u denkt uzelf daarmee in gevaar te brengen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarnaast heb je ook nog een belangrijk recht: het recht op werkonderbreking:
Artikel 29 Werkonderbreking
1. Een werknemer is bevoegd het werk te onderbreken en de onderbreking voort te zetten, indien en zolang naar zijn redelijk oordeel ernstig gevaar voor personen als bedoeld in artikel 28 aanwezig is en naar zijn redelijk oordeel het gevaar zo onmiddellijk dreigt dat een toezichthouder niet tijdig kan optreden. Voor de duur van de onderbreking behoudt de werknemer zijn aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon. De werknemer mag als gevolg van de werkonderbreking niet worden benadeeld in zijn positie in het bedrijf of de inrichting.

Toegevoegd na 1 uur:
art. 29 lid 2 zegt ook nog:
Degene die stelt dat de werknemer de aanwezigheid van onmiddellijk dreigend gevaar als bedoeld in het eerste lid op grond van de feiten waarop hij zich beroept, niet naar zijn redelijk oordeel mocht
aannemen, moet dit bewijzen.
Eenvoudiger gezegd in uw geval:
Zelfs als uw leidinggevende zegt dat u het onveilige werken niet mocht aannemen, dan dient deze leidinggevende dit te bewijzen.

Pas goed op uzelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterk antwoord, plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, ik zoek nog een duidelijke bron. De arbowet artikelen werken namelijk van achter naar voren. Dus art 29 wijst naar 28, 28 wijst naar 27 enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het noemen van de juiste artikelen nummers is bron genoeg. De Arbowet is te groot om helemaal te gaan lezen en uit je hoofd te kennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer genoeg geldt artikel 28 en 29 niet want er is geen onmiddellijk en dreigend gevaar. Maar terloops noemen van artikel 29 kan ik al dingen in beweging brengen.
Maar met artikel 11 kan ik al heel veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Arbowet is lastig en zo antwoord geeft je de zekerheid dat je het toch goed gehandeld hebt, maar ook wat je rechten zijn. En aan welke grenzen je te houden hebt.