Valt een guillotine onder de wapenwet?

Ik ken iemand die een mini-guillotine heeft waarmee je sigaren kan onthoofden. Ik vraag me af of dit mag onder de wapenwet. Zou er verschil zijn als iemand een guillotine op ware grootte zou bouwen? Of maakt het dan nog niets uit? En vallen ook andere oude executiemethoden als galg en rad onder de wapenwet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermoedelijk val dit onder categorie 4 van de wapenwet.
Wat in het simpel wilt zeggen, dat het geen wapen is, maar er wel voor gebruikt kan worden en dus onder de wapenwet valt. Zo is een honkbal ook opgenomen in de wapenwet Cat. 4
Ivana
10 jaar geleden
Zolang er geen hoofd onder kan, lijkt het me niet onder de wapenwet te kunnen vallen. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vinger past er wel onder. En gezien de snelheid van het valmes ben ik er er van overtuigd dat die ermee afgehakt kan worden. ;)
Ivana
10 jaar geleden
Een sigaar is toch echt wat anders dan het bot van een vinger. ;)

Antwoorden (1)

Valmessen vallen onder categorie 1 en zijn dus geheel verboden. Echter is sigarenguillotine een gebruiksvoorwerp waarvan niet aannemelijk kan worden gemaakt dat dit een wapen is. Maar volgens de letter van de wet mag het niet meer daar de uitzondering is geschrapt dat dit onder de 9 cm is toegestaan. Echter geloof ik niet dat enig rechter hiervoor een veroordeling zou uitspreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met valmessen in de WWM bedoelen ze toch stiletto's e.d.?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dit beschouwen ze als een aparte groep binnen categorie 1: Categorie I
1°. stiletto’s, valmessen en vlindermessen;
2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
3°. boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;
4°. blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
5°. pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken;
6°. katapulten;
7°. andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.