testament schoonvader ivm echtscheiding heb ik dan nog rechten?

mijn schoonvader is afgelopen januari overleden en had een testament...hij heeft mij benoemd in testament als zijn zoon komt te overlijden dat ik ten allertijde zijn erfgenaam ben...mijn schoonmoeder leeft nog...Maar nu is mijn huwelijk altijd al erg moeizaam geweest geestelijk/lich. mishandeling ..als ik nu ga scheiden wat voor rechten heb ik dan nog omtrent het testament waar mijn man ook voor heeft moeten tekenen bij de notaris.....schoonouders hebben allebei een eigen testament ivm met vermogen ook.....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het antwoord hier niet op en wil niet oordelen.
Maar vraag mij wel af of geld (erfenis) een argument moet zijn om niet te scheiden...
teusvh
10 jaar geleden
Als je gaat scheiden heeft dat geen effect op de erfenis, behalve als daarover in het testament zelf iets is bepaald. Juridisch moet een testament altijd vrij strikt worden uitgelegd, je kunt immers niet meer aan de erflater vragen hoe hij het precies bedoelde. Maar of dat relevant is? Je schoonvader is al overleden, en of de erfenis al wel of niet verdeeld is, is niet van belang. De datum van overlijden is bepalend voor wie wat krijgt.
Het is vreemd dat je zegt dat je man ook heeft moeten tekenen bij de notaris. Waarvoor dan? Voor het testament van je schoonvader niet in elk geval, dat kan niet. Dat is een zaak tussen degene die een testament wil laten maken en de notarirs, en verder niemand!
Er zit nog iets vreemds in je vraag, namelijk dat jij erfgenaam zou zijn als je man niet meer leefde. Maar die leeft toch nog? Dus heeft hij geerfd, en erfde jij niets. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, en je schoonvader had daarvoor geen voorbehoud gemaakt in zijn testament , dan is de helft van jou. Nu al.
Uit je vraag kan ik niet opmaken hoe het precies zit. Ga naar een notaris of een advocaat familierecht, die kan alles uitleggen en toelichtent.
En bij je man blijven voor het geld? Als dat je gelukkig maakt: doen!

Antwoorden (2)

Dit is notarieel vastgelegd en hebben alle partijen voor getekend dus als het goed is kan hier niets meer aan veranderd worden omdat je schoonvader overleden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook mijn idee! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Moolkeesje.
Het kan wel zijn dat je schoonvader jou in zijn testament genoemd heeft als erfgenaam,maar alleen onder het voorbehoud dat: als zijn zoon overleden zou zijn.
Zijn zoon leeft nog dus ben jij geen erfgenaam.
Ga je scheiden vervalt ook elk recht op de erfenis.
Alleen als er al daadwerkelijk geërfd is en je bent getrouwd in gemeenschap van goederen heb je recht op een deel.
Ga je scheiden vóórdat er is geërfd krijg je ook niets.
Het is trouwens wel dubieus dat je man heeft moeten tekenen bij de notaris.
Ik geloof dat hier iets niet klopt.
Wanneer trouwens de eerste erfgenamen bezwaar gaan maken tegen de clausule dat jij erfgenaam bent wanneer de zoon niet meer zou leven en zij vechten dit aan,heb jij weinig kans zoiets te winnen.
Mijn raad: Ga gewoon scheiden,blijf eerlijk tegenover jezelf en laat de erfenis schieten.
Blijf niet in een ongelukkige relatie voor het geld.
Doe je dat toch is het je eigen verantwoordelijkheid en ontneem je,jezelf het recht op een gelukkig leven en ontkracht je het argument ooit je man aan te pakken i.v.m. de zoals jij dat zegt geestelijke mishandeling.
Je leven is vele malen belangrijker dan een flink bedrag aan geld.