Het mishandelen c.q. bedreigen van een politieagent in Nederland is strafbaar. Maar, is het 'aanvallen' van een politieagent in Nederland strafbaar?

In de V.S. is namelijk 'Assaulting a police officer' wel strafbaar. Hoe is dat in Nederland geregeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

dat is gewoon mishandeling.. MAAR!!

Een ambtenaar in de rechtmatige uitoefening van zijn beroep mishandelen is ook strafverzwarend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij denkt dat jij een dreigende houding aanneemt
dan kan die politieagent dat wel heel anders ervaren
en zich stiekem rotlachen om jou "dreiging". Maar als een politie-agent zich bedreigt voelt,
door bijvoorbeeld een groepje zatlappen of oproerkraaiers, dan kan hij daar een punt van maken en dan kan het strafbaar worden ja.
Er geldt inderdaad een strafverzwaring voor het bedreigen en mishandelen van een ambtenaar in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening. Het belemmeren van een agent is strafbaar gesteld in artikel 180 van het wetboek van strafrecht. Dat is bijvoorbeeld wanneer je je met geweld aan je rechtmatige aanhouding tracht te ontrekken, bijvoorbeeld door te schoppen of te slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 180 is wederspanningheid (oftewel verzet). Ik snap wat je bedoelt maar je beschrijft ook de belemmering, dat valt niet onder 180 maar artikel 184 waarin ook het niet voldoen aan bevel of vordering in is opgenomen. 180 is puur het verzet, 184 is even simpel gezegd, niet naar een vordering luisteren, maar ook het belemmeren in zijn werk, bv bemoeien met een aanhouding, er tussen gaan staan e.d. Dreigt iemand met geweld richting een agent, bv "Als jij dit of dat doet gaat doen, dan sla ik je verrot" kom je uit bij art. 179, de zogenaamde ambtsdwang.
Het daadwerkelijk aanvallen van een politieagent is net zoals mijn voorganger al schrijft, mishandeling + strafverzwarende omstandigheden.

Maar ik wil even ingaan op jouw vragen in de reacties,
Een dreigende houding aannemen richting een agent, is strafbaar als bedreiging in artikel 285 wetboek van strafrecht. Volgens de Hoge Raad (HR 30 januari 1899, W 7240; 26 mei 1913, NJ 1913, blz. 1020, W 9510) is er ook een strafbare bedreiging van toepassing puur door daden. (in dit geval de dreigende houding).

Of je serieus van plan bent jouw bedreiging ten uitvoer te brengen is niet relevant.

Dezelfde Hoge Raad heeft besloten dat doet er niet toe of degene die dreigt werkelijk het voornemen heeft, de bedreiging uit te voeren (HR 27 mei 1907, W 8552). Ook is niet nodig dat het dreigement door de bedreiger werkelijk had kunnen worden uitgevoerd (HR 19 oktober 1936, NJ 1937, 163).

Dus ja, het is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide reactie. Waar heb je die jurisprudentie vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Scarface123. Die staan bij de besprekingen van de wet in de wetboeken van Stapel en de Koning.