Kan mijn partner (geen officieel partnerschap) een kamer aan mij verhuren en huurtoeslag ontvangen?

Momenteel ben ik niet ingeschreven mij mijn vriendin in huis. Nu komt mijn vriendin in aanmerking voor huurtoeslag, maar als ik me bij haar inschrijf echter niet meer. Ik zag echter dat het salaris van een onderhuurder niet wordt meegeteld, waardoor mijn vriendin dus nog steeds voor huurtoeslag in aanmerking komt als ik me bij haar in zou schrijven. Bestaat een dergelijke constructie, en is het legaal, waarbij je partner een kamer aan je onderverhuurd en ook huurtoeslag ontvangt? of valt dit onder fraude?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Antwoorden (3)

Het valt onder fraude. De regels van onderhuur zijn vrij strikt.
1) Het dient een realistische huur te zijn
2) De huur opbrengsten worden bij het inkomen van de verhuurder bij opgeteld
3) Er dient schriftelijke bewijs van de overmaken van de huur zijn (bankoverschrijvingen)
4) Er dient een schriftelijke overeenkomst te zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Uw conclusie van fraude is juist. Uw motivering is echter onvoldoende.
Er kan immers best een schijnconstructie in elkaar worden gezet waarbij aan alle door u genoemde punten van onderhuur wordt voldaan. In uw motivering van fraude zal iets genoemd moeten worden over gezamenlijke huishouding. Punt twee is onjuist. De opbrengsten uit onderhuur worden niet bij het inkomen opgeteld. Niet voor de inkomstenbelasting en ook niet voor de huurtoeslag. Tot een paar jaar geleden werd bij onderhuur 25% gekort op de rekenhuur, maar die regeling is afgeschaft. Onderhuur heeft derhalve geen invloed op de hoogte van de huurtoeslag.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2013/wonen/ik_krijg_een_onderhuurder/
Bij ouder – kind situaties en ook verhuur aan verhuur of moeder is onderverhuur bij wet niet mogelijk. Er wordt immers uitgegaan van een gezamenlijke huishouding.
Als er een partner inwoont kan er geen sprake zijn van huurtoeslag. Er hoeft niet per se een affectieve relatie tussen de partners te bestaan

Als er een gezamenlijke huishouding is is er geen huurtoeslag mogelijk. Lees de uitgebreide informatie in bron 2.

Definitie gezamenlijke huishouding: van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins.

In uw situatie is onderhuur ridicuul en niet geloofwaaardig. Als u een contract opstelt voor onderverhuur gaat u een construatie aan die tegen de bedoeling van de wet ingaat. En daarmee te betitelen is als fraude.
fisbel
10 jaar geleden
Onderverhuur is volgens mij per definitie niet toegestaan (illegaal/verboden/etc.) Je zegt het zelf eigenlijk al; salaris van 'onder'verhuurder wordt niet meegeteld want dit mag officieel niet. Als je bij haar intrekt, dan rekenen ze jullie salarissen bij elkaar; zij is haar toeslag kwijt en jij krijgt ook niks. optie evt (legaal of niet...) bij haar intrekken maar officiële postadres etc bij ouderlijkhuis houden ;-P Mocht zij (hij/het/oid) eigenaar zijn van het betreffende pand en dit volgens aangegeven regels onderverdeeld hebben dan is er de mogelijkheid per woningdeel subsidie aan te vragen (juridisch advies aangeraden) weet natuurlijk niet alles maar dit lijkt mjj logisch. Succes