Is het zichtbaar dragen van een handboeien in het openbaar verboden ?

Bewakers dragen vaker ook een handboeien en een handboeien valt niet onder de wapenwet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (3)

Handboeien zijn geen wapens dus mag je die gewoon dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt bewakers die in detentie werken? Normale beveiligers mogen namelijk geen handboeien dragen (was het maar waar). Er zou een proef gedaan worden in amsterdam, maar is geloof ik niet doorgegaan. Hier http://www.securitystaffing.nl/Nieuwsbericht?item_id=109 vind je daar wat info over.

Tot nu toe mogen alleen politie agenten en BOA's (niet alle) deze dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handboeien zijn geen wapens. Bij de politie e.d. heten het eigenlijk transportboeien en zijn alleen bedoeld om aangehoudenen veilig te transporteren.
Je mag zelf ook handboeien dragen, zou niet weten wat je er in het openbaar mee zou moeten.

Iedereen die officieel handboeien (transportboeien dus) dragen hebben die "van rijkswegen verstrekt" en moeten er in geoefend zijn.
o.a. politie, BOA, bewaking mag deze gebruiken als ze met hun functie bezig zijn.