Wat kan de politie doen als je stopteken negeert, omdat ze vermoeden dat je een verdachte bent?

Stel de politie denkt dat ik onder invloed bent van drank en ik rij in een auto. De politie auto komt voor je en geeft een stopteken. Juridisch gezien ben je een verdachte en hoeft je niet mee te werken aan veroodeling, dus je mag gewoon doorrijden. Juridisch gezien kan je geen (extra) boete krijgen als je een stopteken negeert, tenzij dat bij een controlere is maar in dit geval bedoel ik dat dus niet.

Mijn vraag is dus. Wat moet de politie dan doen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Om een verder vraag te ver komen:
En stel ze hebben de actie gedaan wat ze kunnen doen en het blijkt niet dat je onder invloed was en dan? (Denk aan eventuele schadeclaims?).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
29.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Stopteken negeren mag niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo ben je juridisch gezien een verdachte? Ze kunnen je toch ook een stopteken geven omdat ze iets gevaarlijks zien aan je auto?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent inderdaad nog geen verdachte. je bent pas verdachte als er een aanklacht is ingediend tegen jou?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pelle daarom zeg ik: ''Stel de politie denkt dat ik onder invloed bent van drank en ik rij in een auto.''. Maar kan ook zeggen als je 10 moorden hebt gepleegt, je rijd gewoon netjes weg en de politie komt voor je en geeft je een stopteken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom zou je dan dat teken mogen negeren? Waar lees je dat in de wet? Vraag 2: hoe ben jij helderziend geworden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=SyrX7eVGHAU

Antwoorden (4)

Ze zullen je klem rijden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een stopteken van een opsporingsambtenaar negeren is een overtreding en dus strafbaar. Als de politie een redelijk vermoeden heeft dat jij onder invloed rijdt, is dat voldoende reden om jou staande te houden en te controleren. Als jij niet aan deze controle meewerkt maak jij je schuldig aan een strafbaar feit en zijn de gevolgen voor jou.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
''Een stopteken van een opsporingsambtenaar negeren is een overtreding en dus strafbaar''
In dit geval dus niet aangezien ik een verdachte bent. Dan ben ik bezig met bevoegdheid staandehouden(artikel 52 strafvordering).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of zie ik dit verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar staat dat in de wet?
Een stopteken kan altijd gegeven worden door de politie. Niet opvolgen daarvan is een overtreding. De gedachte van degene die moet stoppen dat hij verdacht zou zijn, is zijn eigen interpretatie en niet van belang. Het enkele feit dat het teken gegeve wordt geeft al de verplichting om te stoppen. Zo kan bij een alcoholcontrole ook iedereen verplicht worden mee te werken aan de blaastest. Ook al heb je niets gedronken. Bij niet-gedronken hebben kun je geen schadeclaim indienen voor het feit dat je de blaastest moest ondergaan
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ze kunnen je ook laten stoppen omdat ze iets gevaarlijks zien of aan je auto, dan ben je toch niet verdacht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle daarom zei ik: ''Stel de politie denkt dat ik onder invloed bent van drank''
Computoon
10 jaar geleden
Het doet er voor het stopteken niet toe dat jij denkt dat de politie denkt dat je onder invloed bent. Gedachtenlezen is een particuliere hobby, die je mag uitoefenen als je wilt. Je moet dit stopteken zien als een verkeerslicht dat op rood staat: daarvoor stop je, als het goed is ook. De beslissing om te stoppen hangt niet af van de vraag of je vindt dat het in jouw ogen nuttig is dat het licht voor jou op rood staat. Het stopteken van een politieagent staat overigens hoger in rang dan dat van een verkeerslicht want aanwijzingen gaan boven verkeerstekens, als die elkaar mochten tegenspreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig antwoord, hoe kun je nu uitgaan van wat de politie DENKT.... voor het zelfde geld ligt je portemonnee nog op je dak of zit je wiel los....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus en Twee geweldige reacties hierboven. (de laatste twee dus).
Je bent verplicht om het motorvoertuig te laten stoppen als de politie dit van je verlangt. Dit staat beschreven in artikel 160 van de wegenverkeerswet. Verder staat in lid 6 beschreven dat je moet meewerken aan een onderzoek ter plaatse, er wordt zelfs expliciet het blaasapparaat genoemd.
Dus ja, je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen, maar je mag het onderzoek van de politie niet verhinderen.
Om nog even in te gaan op je beschrijvingen;
Het ís strafbaar om een stopteken te negeren en je bent verplicht om hieraan mee te werken en doe je dat niet dan ben je ook strafbaar. Op beide overtredingen staan zware straffen. En als je bent gestopt en je hebt niet gedronken is er van een schadevergoeding geen sprake, je kunt weer doorrijden en that's it.