Hoe kan het dat een briefje van 100 meer waard is dan een briefje van 10?

behalve de grootte van het biljet kan ik geen andere reden verzinnen...het papier is hetzelfde de inkt die erop zit ook behalve de kleur....maar is het briefje van 100 dan niet veel minder waard dan die 100 euro zelf? de productie van dat briefje kan toch niet zo duur zijn? waarom zetten wij er dan ''100 euro'' op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al: het verschil in productiekosten is nihil.
Ik wil derhalve desgewenst ook best al jouw briefjes van honderd ruilen voor mijn briefjes van tien.

Het beste antwoord

Dat is gewoon de afspraak,het briefje an sich is,of het nu 10,20,50,of 100 euri waard is dezelfde waarde.Maar de opdruk verkondigt dat het X euri waard is en daar houden we ons allemaal netjes aan.
Mocht je, Naatje er nog een paar van 100 hebben liggen,wil ik ze wel ruilen voor de mijne van 10 of 20.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

dat heeft denk ik zomaar met de opdruk te maken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het stelt een aandeel vast,
het is jouw aandeel aan in volgens mij goud, want Nederland heeft bijvoorbeeld een hele grote goudvoorraad, en jouw briefje van 100 of 10 of 1 euro is een aandeel daarvan, hoe meer euro's hoe meer 'goud' je bezit. Volgens mij is dit de grondgedachte. In Amerika is dit echter een beetje scheef, daar drukt de regering gewoon maar geld als ze het nodig hebben, in andere landen mag dit niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de link met de goudvoorraad inmiddels niet losgelaten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momenteel is de goudvoorraad niet meer gekoppeld en sindsdien is alle ellende begonnen door geld te creeëren waar eigenlijk geen waarde tegenover staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is denk ik al een jaar of 40 niet meer gekoppeld.
Als het geld zoveel kostte om te produceren als het waard was, dan was onze samenleving een stuk armer geweest.

Geld is eigenlijk een garantstellingsbriefje: die €100,00 staat garant voor een bepaalde hoeveelheid goud. In het verleden kon je door het inwisselen van geld ook daadwerkelijk goud terug krijgen. Dit is inmiddels niet meer mogelijk, maar op die manier is geld wel ontstaan.

De productiekosten van het briefje zijn slechts enkele centen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De materiaalkosten voor een bankbiljet is de insentrieke waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde van een geld briefje is een symbolische waarde, die bestaat omdat wij hier afspraken over hebben gemaakt. Vroeger hadden we hier een goud voorraad voor, tegenwoordig niet meer. Het heeft te maken met het vertrouwen in het betaalmiddel. Als dat weg is kan de koers van geld binnen een dag nivelleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt alleen maar omdat iedereen gelooft dat het briefje waard is wat er op staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de oudheid werd handel gedreven doordat goederen en diensten rechtstreeks uitgewisseld werden in een verhouding die onderling overeengekomen werd. Men kon bijvoorbeeld een brood ruilen voor vijf eieren. Dit heeft natuurlijk grote nadelen. Om die nadelen op te heffen heeft men geld in het leven geroepen. Oorspongekelijk in de vorm van gouden en zilveren munten, die de waarde van het geld moesten vertegenwoordigen.
Nu is geld is een economisch ruilmiddel, dat zich onderscheidt van de ouderwetse ruilmiddelen doordat het de wederdienst die aan de ruilpartner verschuldigd is niet onmiddellijk voldoet maar op grond van algemene en wettelijke erkenning gebruikt kan worden voor verdere ruiltransacties. Het eigenlijke biljet vertegenwoordigt dus niet meer de waarde zoals dat vroeger het geval was, maar het is een waardemiddel wat door de De Nederlandse Bank gegarandeerd wordt. Wel zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet de waarde van het briefje zelf wat aangeeft hoeveel een briefje waard is, maar de waarde die er aan gegeven wordt. Als alles zoveel zou kosten als de kosten van productie, dan zouden heel veel dingen aanzienlijk moeten dalen in prijs. In dat geval valt er ook geen winst te behalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd van de Romeinen was de waarde niet in goud vertegenwoordigd maar in zout (sald) de soldaten kregen in sald uitbetaald,vandaar wij salaris krijgen.