jongere ondergaat overtreding, welke rechtbank?

Als een minderjarige een overtreding begaat moet die dan naar de jeugdrechtbank of naar de politierechtbank?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bij een overtreding hoef je niet naar een rechtbank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat is de overtreding? in de auto van de ouders gereden bv.?of een winkeldiefstal?

Antwoorden (1)

Jeugdigen die berecht worden moeten naar de gewone rechtbank, maar worden in een aparte kamer, waar geen publiek bij mag, berecht, door een kinder/jeugdrechter.
Vanaf 18 jaar wordt er het volwassenen recht gedaan, dat gaat zoals een volwassen zaak.
Jongeren krijgen ook vaak bureau HALT als straf.
Jeugdstraffen
Jongeren tussen de 12 en 18 jaar die een strafbaar feit plegen, worden gestraft volgens het jeugdstrafrecht. De rechter kan het jeugdstrafrecht eventueel ook toepassen op volwassenen tot 21 jaar.

Geen vervolging kinderen tot 12 jaar
Kinderen tot 12 jaar kunnen niet worden vervolgd. Bij kleine vergrijpen (bijvoorbeeld vernieling of diefstal) spreekt de politie met hun ouders. Ook kan de politie ze doorsturen naar Bureau Jeugdzorg. Bureau Jeugdzorg begeleidt de kinderen of verwijst ze door naar andere hulpverleners. Als het met 12-minners flink uit de hand loopt, neemt de rechter maatregelen. Hij benoemt dan bijvoorbeeld een gezinsvoogd die toezicht houdt op het kind.

Bureau Halt
Jongeren die lichte strafbare feiten plegen, kunnen naar Halt worden gestuurd. Via deze route krijgen jongeren de kans hun fout recht te zetten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld excuses aanbieden aan de slachtoffers en de schade vergoeden. Als jongeren hun Halt-straf goed uitvoeren, krijgen ze geen strafblad.

Als jongeren de Halt-straf weigeren of niet goed afronden, dan gaat de zaak naar de officier van justitie. Dit leidt meestal wel tot een strafblad.

Taakstraf voor jongeren
Een taakstraf voor jongeren bestaat uit een werkstraf (onbetaalde arbeid), leerstraf (een leerproject) of een combinatie hiervan. De Raad voor de Kinderbescherming begeleidt jongeren met een taakstraf.

Jeugddetentie
Jongeren die veroordeeld zijn tot jeugddetentie komen in een justitiële jeugdinrichting. Jeugddetentie duurt maximaal 2 jaar voor jongeren van 16 of 17 jaar. Voor jongeren tussen de 12 en de 15 jaar is dat maximaal 1 jaar.

In detentie moeten de jongeren naar school en krijgen zij les in bijvoorbeeld het aanleren van sociale vaardigheden en beter omgaan met woede.