Kan ik voor de verkoop van eigen huis in geval van scheiding een tussentijdse bijstandsuitkering en huurtoeslag krijgen, evtl. als lening?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Bijstand is zeker mogelijk in uw situatie. (lees ook hieronder bij krediethypotheek) Huurtoeslag is mogelijk als u de vertrekkende partner bent en u voldoet aan de voorwaarden voor huurtoeslag.

Als u bijstand krijgt zal de gemeente proberen de bijstand op uw ex te verhalen. Alvorens bijstand te krijgen zal er eerst gekeken worden of uw ex voldoende draagkracht heeft. Een afdwingbare alimentatiebetaling via uw ex rechtstreeks aan u is een voorliggende voorziening voordat u bij de gemeente kunt aankloppen.

Ook als er overwaarde in de woning is er een vorm van bijstand mogelijk: de krediethypotheek. Dat is een lening waarbij op de overwaarde wordt ingeteerd. Ruim € 49.000 wordt hierbij vrijgelaten. In bepaalde situaties is woonkostentoeslag mogelijk, een soort huurtoeslag , maar dan moet u in de woning blijven wonen. Dit is geen gewone bijstand, maar bijzondere bijstand.

Omdat hier geen specifieke gegevens zijn, kan er geen echt antwoord worden gegeven. Dat antwoord zult u wel kunnen krijgen bij de Sociale Dienst van uw gemeente.
fisbel