Waarom moet je voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs een kleurenfoto inleveren ?

Vorige week een aanvraag ingediend voor een nieuw rijbewijs, hiervoor moest ik een kleuren pasfoto inleveren. Prima, ik een kleurenfoto laten maken. Groot was mijn verbazing toen ik vandaag mijn nieuwe rijbewijs kreeg, met daarop dezelfde foto, maar nu in zwart/wit. Waarom moet ik dan een kleurenfoto aanleveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Het beste antwoord

Bij het paspoort wordt de opname in zwart/wit weergegeven maar in kleur opgeslagen in de chip.
Ik denk dat bij het rijbewijs het zelfde geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien dat gemakshalve dezelfde eisen aan de foto voor het paspoort, ook aan het rijbewijs worden gesteld.
Zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In oktober wordt er een nieuw rijbewijs ingevoerd, in het formaat van een creditcard. Daarop is ook al ruimte voor een chip. De Europese Commissie wil alle soorten rijbewijzen binnen de EU vervangen door een nieuw uniform rijbewijs met biometrie. Dit nieuwe rijbewijs maakt deel uit van een programma om het goederentransport over de Europese wegen te vergroten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Biometrie is niet zo veilig als men ons wil laten geloven. De gelaatscan heeft een foutmarge van 10% tot 25%, Het gezicht kan in een paar jaar tijd wezenlijk veranderen, waardoor de persoon door het systeem niet meer wordt herkend. De vingerscan heeft een foutmarge van ongeveer 3 tot 5%. Dat is 30.000 tot 50.000 keer op een miljoen mensen. Die foutmarge treft personen die ten onrechte door biometrische apparatuur worden geaccepteerd (dus ten onrechte als iemand anders worden geidentificeerd) of ten onrechte worden afgewezen (dus niet herkend als de persoon die hij of zij is). Bij mensen uit zuidoost Azie is de foutmarge zelfs iets hoger. Ook bij kinderen en personen ouder dan zestig is deze techniek niet bruikbaar. De apparatuur kan men foppen met in gelatine gedrenkte vingers of met namaak vingerafdrukken.

DE kleuren foto hebben ze nodig voor de gelaatscan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijd van technologie word nog steeds een dubbel met kleurenfoto bijgehouden in de archieven van je gemeente.

Ik moest onlangs mijn rijbewijs laten vernieuwen en die trok gewoon een papier uit een grote bak met al mijn gegevens op. Ze begon over te typen en ik had mijn nieuwe rijbewijs 5 minuten later.

Ik verschoot me een bult :-) Ik woon in een grote stad waar elektronica genoeg te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is mij verteld dat kleurenfoto`s beter en duidelijker te scannen zijn dan een zwart/wit foto .