Hoe werkt het belastingtechnisch als je als particulier je diensten aanbied aan andere particulieren op basis van gemaakte onkosten?

Als hobbyboekbinder wil ik mijn passie blijven uitdragen en hoef hier geen winst te maken. Als er mensen komen voor een nieuwe boekband om een bestaand boek te laten maken of een foedraal, fotoalbum etc te laten maken. Ik wil uitsluitend de gemaakte materiaalkosten en niet werken onder tijdsdruk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens op de site van de KvK. Is altijd een vage grens tussen wel/niet melden, maar als ik dit zo lees lijkt het me niet. >>> http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

Het beste antwoord

je mag er zelfs een beetje winst op maken. net als de buurman die betaald de hond uitlaat, schoonmaakster, enz. kleine dingetjes. niet 40uur per week met een bord aan de deur. dan ben je ondernemer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je alleen de onkosten rekent, is het geen werken maar hobby.
Als ik een rits in een broek zet voor de buurvrouw en ze betaalt mij de rits, is dat ook alleen hobby en daar heeft de belasting geen boodschap aan.
Eigenlijk doe je het gratis, je werkuren worden niet betaald.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK dat begrijp ik, is er een creteria van wat ik in deze wel en niet hoef/moet overleggen als bewijs
Ivana
10 jaar geleden
Degene waarvoor je werk verricht zou kunnen vragen om een bonnetje van de onderdelen die jij hebt gebruikt, om eventueel de gemaakte onkosten in zijn eigen boekhouding te kunnen verantwoorden. Dat spreek je tevoren met elkaar af. Niets hoeft, alles mag. Een gewoon handgeschreven papiertje is daarvoor genoeg, eventueel met handtekening.
Zoiets: Rits 22 cm 1,90
Rolletje groen garen 2.60

Totaal gemaakte onkosten Euro 4.50 Verder ben je niemand verantwoording schuldig.