Kan ik de koop van een apparaat met mankementen terug geven aan een online veiling?

Ik heb laatst een printer gekocht bij een online veiling. Er was géén kijkdag. Er stond bij de beschrijving van de printer dat deze compleet én goed werkend was. Ik had geboden en ja hoor, ik was de hoogste bieder.
Ik ben toen de printer op gaan halen en heb nadrukkelijk gevraagd als we hem niet eerst nog mochten testen. Hier werd over heen gepraat en er werd een stuk papier geshowd dat ze zouden hebben uitgeprint met de printer. Ik ben vervolgens naar huis gegaan met de printer.
Toen bleek dat er een hendel afgebroken was waardoor de printer dus zéker niet goed werkend was. En nu.....? Welk recht heb ik nu nog? Ik heb al contact opgenomen met de desbetreffende veiling maar heb er nog steeds niks van gehoord.

Even voor de duidelijkheid : de veiling heeft dus een foutieve beschrijving gegeven voor de printer.

Overigens werd de printer omschreven als plotter maar dat blijkt deze achteraf toch niet te zijn. Ze hebben dus ook nog eens een product verkocht dat later toch een ander product blijkt te zijn dan omschreven.

Graag zou ik horen wat ik nu nog kan doen en welk recht ik nog heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Bij elke aanschaf via internet is de wet "Koop op afstand" van toepassing.
Ik denk dat je de volgende link daarover nuttig zult vinden:
http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
De wet is niet van toepassing op internetveilingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bamibal
Verrek, je hebt gelijk!
http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand?cookie=ja.1389106780426133970654 Makkelijke en linke business is dat dan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is inderdaad waar. Ik snap dat ook want het is niet de eerste keer dat ik op veilingen iets koop. Maar het verhaal krijgt toch een totaal andere wendingen zodra je beduvelt wordt met een foutieve beschrijving.
Om even een voorbeeldje te geven : ze kunnen dan ook een auto verkopen waarbij staat goed werkend, maar je er uiteindelijk achter komt dat er geen motor in zit. Dit is wel misschien een overdreven voorbeeld maar het is wel hetzelfde. Maar de vraag is als er in dit geval geen ander recht geld omdat in dit geval toch duidelijk is dat de koper niet fout zit maar de veiling zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er blijkt een Europees Consumenten Centrum (ECC) te zijn:
http://www.eccnederland.nl/nl/theme/koop-op-afstand/uitzonderingen Ik krijg het gevoel dat het in jouw geval niet gaat om een doosje punaises, dus kan het de moeite waard zijn ECC en consuwijzer eens een belletje geven. En misschien heb je hier nog iets aan m.b.t. de afhandeling:
http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/pdf-algemeen-2013/Ondeugdelijk_product.pdf