Wanneer is iets smaad?

Hallo, ik wil vrouwen waarschuwen uit mijn omgeving voor een bepaalde persoon, ik wil hier een bericht van maken op social media, echter zal ik niet zijn naam vernoemen maar de desbetreffende persoon gaat heel goed weten dat ik hem bedoel, aangezien ik zijn werkwijze online wil zetten.
Is dit dan smaad? Of moet bij smaad ook echt een naam genoemd worden?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Pieterke
2 jaar geleden
Kun je die vrouwen niet beter een privéberichtje sturen?
Alphennaar
2 jaar geleden
Ik wil de hele omgeving waarschuwen.
erotisi
2 jaar geleden
Kijk wel uit dat het geen laster wordt
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi, VS is juist met dat soort aspecten bezig
tinus1969
2 jaar geleden
@ Alphennaar, wat wil je bereiken? Waarom is het belangrijk dat je iedereen waarschuwt? Heb je bewijs voor wat je schrijft?

Antwoorden (1)

Bij smaad gaat het om uitlatingen waarmee geprobeerd wordt om iemands reputatie te ruïneren, iemands eer en goede naam aan te tasten. Zonder dat het uit verdediging noodzakelijk is wordt iemand daarbij in het openbaar zwart gemaakt door te worden beschuldigd van het plegen van een oneerlijke actie zoals oplichting, fraude of vreemdgaan. Wanneer zo’n beschuldiging schriftelijk wordt gedaan dan is sprake van een smaadschrift. Daar vallen ook beschuldigingen op het internet onder.

Het is ook smaad als iemand de goede naam van een ander wil beschadigen door een bericht te verspreiden waarvan niet bewezen is dat dit op waarheid berust. Bijvoorbeeld door te schrijven dat de persoon namaakspullen verkoopt, zonder dit zeker te weten.

Als een uitlating schade toebrengt aan de reputatie, eer en/of goede naam van een ander, dan moet de betreffende publicatie in het belang zijn van (een deel van) de samenleving. Hierbij gaat het om een maatschappelijk belang zoals het aan de kaak stellen van misstanden. Louter een persoon zwartmaken zonder ander doel wordt al snel onrechtmatig geacht.

Het maakt hierbij niet uit dat je de naam niet noemt, als het beschrijven van de actie aan alle betrokkenen duidelijk maakt om wie het gaat. Ook dan wordt de reputatie van die persoon aangetast.
Amadea