Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor straf kunnen de jongens die vrijdag een conducteur mishandeld hebben krijgen?

De drie jongens tussen de 13 en 15 jaar mishandelen een conducteur nadat hij hen naar hun vervoersbewijs (dat ze niet hebben) vraagt. Wat kan hiervoor de straf worden? Krijgen ze een strafblad? Gaan ze naar de jeugdgevangenis? Of alleen een taakstraf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
532

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor hen geldt het jeugdstrafrecht. Zouden ze 16 jaar of 17 zijn geweest dan zou de rechter voor een ernstig strafbaar feit voor het volwassenenstrafrecht kunnen kiezen. Dat kan nu (helaas) niet.

De strengste straf die mogelijk is voor kinderen van die leeftijd is jeugddetentie (maximaal een straf van 12 maanden in een justitiële jeugdinrichting). Voor een licht vergrijp is er de Halt-maatregel. (Excuses aanbieden, schade vergoeden). Soms nog een werkstraf en leeropdracht.

Ergens tussen die twee uitersten zal de straf uitvallen maar ik denk niet dat het een gevangenisstraf wordt.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U weet helemaal niks van de zaak in verhouding tot de rechter, dus die laatste zin vat ik niet. Rechter houdt met vele omstandigheden rekening, de verdachten zijn daarnaast nog helemaal niet schuldig bevonden.
Computoon
10 jaar geleden
De verdachten zijn inderdaad nog niet schuldig bevonden maar dat het feit heeft plaatsgevonden is wel duidelijk. Strenger straffen dan de maximale straf gaat niet dus de bovengrens ligt vast.Maar die bovengrens wordt zelden toegekend, vandaar mijn conclusie. En om de onschuld van deze verdachten aan te tonen is wel een erg 'handige' advocaat nodig. Wordt/worden ongetwijfeld vervolgd!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding