Mijn vrouw heeft zonder mijn toestemming onze kinderen op een ander adres ingeschreven, mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Dat ligt erg aan de situatie.
Zo lang je (nog) gezamenlijk gezag hebt, mag dat niet.

Wilt u verhuizen na echtscheiding / verbreking samenleving en heeft u gezamenlijk gezag met uw ex-partner over de kinderen? Dan dient u aan uw ex-partner toestemming voor deze verhuizing te vragen -
See more at: http://gl-advocaten.nl/nieuws/2013-08-06-verhuizen-met-kinderen-na-einde-relatie/#sthash.zcflhFEI.dpuf

Als jouw vrouw alleen het ouderlijk gezag heeft, bepaalt deze ouder de verblijfplaats van de kinderen.

Toegevoegd na 16 uur:
Als je nog getrouwd bent heb je gezamenlijk gezag.
Indien beide ouders het gezag hebben over hun kinderen, dan mag de ouder die gaat verhuizen, niet zo maar de kinderen meenemen zonder toestemming van de andere ouder.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3011-ouders-en-recht-16-geen-verhuizing-met-kinderen-zonder-toestemming
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Je bron gaat alleen over gezamenlijk gezag na echtscheiding. Ik lees hier echter niets over echtscheiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Poet.
Ook als je nog getrouwd bent dan heb je gezamenlijk gezag.
En dan moeten ze OOK gezamenlijk de verblijfplaats van de kinderen bepalen..
Poet
10 jaar geleden
Weet ik ook wel maar je bron ging specifiek over een situatie van gezamenlijk gezag én echtscheiding en zei dus niets over de situatie zonder scheiding. Maar de bron die je nu hebt toegevoegd gaat daar wel over en daaruit blijkt dat er idd overeenstemming nodig is. Uit mijn bron blijkt dat één van de ouders de formele afhandeling kan doen en dat is ook in mijn persoonlijke situatie zo gegaan. Uit jouw bron blijkt ook dat het ook daar zo is gegaan. Eerst nadien heeft de partner dus aangegeven daarmee niet akkoord te zijn geweest en er dus is gehandeld in strijd met de wet gehandeld, die bij gezamenlijk gezag uitgaat van overleg en overeenstemming tussen ouders daar waar het ingrijpende beslissingen met betrekking tot hun kinderen betreft.