Waarom verschillende straffen voor 2 misdrijven die zo veel met elkaar gemeen hebben?

Ik plaats 2 artikelen bij van nu.nl

De ene is van die kerel die met zijn auto een baby dood reed en de vader ernstig verwondde, hij had gezopen, is 7x eerder gepakt met drank op en zat op het moment van de aanrijding in zijn proeftijd. Daarbij is hij ook nog eens doorgereden na de aanrijding. In dit geval is 4 jaar gevangenisstraf geëist en 10 jaar rijontzegging. http://www.nu.nl/binnenland/4195925/vier-jaar-cel-geeist-in-hoger-beroep-doodrijden-baby-in-lutten.html

De endere zaak is van een kerel die met zijn bood een andere boot heeft overvaren waarbij de twee opvarenden om het leven kwamen. In dit geval had die kerel te veel gezopen en was zijn boot onverlicht. Ook hij is doorgevaren. Tegen hem word 8 jaar geëist en 5 jaar ontzegging. En er word gesproken over een schadevergoeding. http://www.nu.nl/algemeen/4230651/acht-jaar-cel-geeist-dodelijk-ongeluk-vinkeveense-plassen.html

Nu snap ik dat ik het tweede geval 2 mensen om het leven zijn gekomen. Maar in het eerste geval is er ook nog het geval van 7x eerder met drank op en de proeftijd.

Hoe kan dit nou?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.verkeersstrafrecht.nl/verkeersongeval Is er bij het ongeval iemand overleden dan is de maximale gevangenisstraf die kan worden opgelegd drie jaar in geval van gewone ‘schuld’ en van zes jaar in geval van ‘roekeloosheid’, een geldboete van maximaal € 81.000,= en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal vijf jaar. Is er sprake van strafverzwarende omstandigheden, zoals alcoholgebruik, het weigeren mee te werken aan een alcoholonderzoek, een ernstige snelheidsovertreding, bumperkleven, gevaarlijk inhalen of geen voorrang verlenen dan wordt het strafmaximum nog hoger. Voor het veroorzaken van een dodelijke aanrijding kan in zo een geval zelfs een gevangenisstraf worden opgelegd van negen jaar! Je zal dus OM moeten vragen waarom zij maar 4 jaar hebben geëist. Dat is pas interessant. Is het openbaar hoe het OM tot die strafeis komt?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Is het openbaar hoe het OM tot die strafeis komt? Dat weet ik niet. Waar kan je dat vinden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is mijn vraag dus.
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/587278/rechtszaak-zoeken-strafeis
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Goeievraag...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan nog gekker: https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@28080/8-maanden/
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Tja...
Aan de andere kant. Je kan hem niet (alleen) verantwoordelijk houden dat er twee gasten in de laadbak (bedoelen ze kofferbak?) gaan zitten. Ik heb dat ook wel eens gedaan. Maar als er dan iets gebeurd (auto die achterin knalt) is dat mijn eigen schuld. Uiteraard heeft die bestuurder hier echt wel het e.e.a. fout gedaan maar toch vind ik het een andere situatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de situatie van Mr Tomaat zal het gaan om een station kunnen gaan, onverantwoord gedrag, tijdens je theorie examen leer je tenslotte dat je zoveel personen mag vervoeren als er gordels zijn. Het antwoord van je vraag blijft voor mij ook een vraagteken, ik kan zelfs niet een richting geven waarin gedacht zou moeten worden.
Echt een goeievraag dus, wat mij betreft.

Antwoorden (1)

Bij hoge uitzondering zal ik deze vraag beantwoorden, omdat zij in de rubriek wetgeving staat.
In Lutte heeft een reconstructie van het ongeval plaatsgevonden. Zelfs al zou de chauffeur niets gedronken hebben dan was er in dit geval nog een mogelijkheid geweest om de vader met de baby aan te rijden. Hij stond in het donker vlak langs te weg, met de baby haast op de rijweg, een praatje te maken. De vader moet zich ervan bewust geweest zijn dat hij op een gevaarlijke plaats stond, heeft het niet nodig gevonden een stapje opzij te doen toen hij de Mercedes aan zag komen.

Op de Vinkeveense plassen voer men met een (verboden) veel te hoge snelheid, die overdag al levensgevaarlijk is op de plas. Zij voeren bovendien in het pikkedonker met een onverlichte boot over een ander stilliggend vaartuig waarvan de opvarenden zich absoluut veilig voelden. Twee van de opvarenden hadden geen schijn van kans. Zij zijn voluit door de scheepsschroef aan flarden gescheurd.

Dat zijn grote verschillen: de vader met baby was niet kansloos, hij hoorde daar, zeker met een baby en in het donker, niet te staan.
De aanwezigen in de boot hadden geen schijn van kans, zij mochten zich veilig voelen.

Waarom het OM "maar" vier jaar heeft geëist is totaal niet interessant voor jouw vraag. Jij wil weten waaróp de verschillen van de eisen gebaseerd zijn.
Alleen eisen sec van het OM met elkaar vergelijken heeft niet zoveel nut als men niet op de hoogte is van de overeenkomsten en vooral van de verschillen van de zaken. Om zaken met elkaar te kunnen vergelijken moet men de kennis van de situatie en de pleidooien van de rechtsgeleerden/advocaten kennen.
Er zijn nu eenmaal verzachtende en verzwarende omstandigheden. Alleen als je die kent, kun je de verschillen verklaren. Dus: zie hierboven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat de automobilist in Lutte nog in zijn proeftijd zat heeft geen causaal verband met de aanrijding.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ook voor dit antwoord kan ik alleen maar een plus geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, nog als aanvulling.
Motiveringen van de strafeisen en uitspraken van strafzaken zijn openbaar en ook na te lezen in de publicaties.
De veroorzaker van het dodelijk ongeval te Lutten heeft Hoger Beroep ingesteld. Het HB is behandeld door het Gerechtshof Leeuwarden-Arnhem op 11 januari 2016.
De eis van de advocaat-generaal en de uitspraak en motivering van het Hof inzake de zaak Lutten kan men lezen in de uitspraak en publicatie d.d. 25 januari 2016
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2016:435 Kortom motivering van de OvJ waarop de strafeis is gebaseerd vindt plaats bij de openbare zitting en is na te lezen via publicaties.
Het belangrijkste voor de verdachte is natuurlijk de uitspraak (ook openbaar) met motivering van de rechter of de raadsheer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc, dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd, dank je voor uitgebreid antwoord
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus! +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Mooi, duidelijk antwoord! Ter aanvulling trouwens: in de eerste zaak neemt de rechtbank aan dat er weliswaar sprake is van zeer onvoorzichtig rijgedrag, maar acht roekeloosheid (toch) niet bewezen. Roekeloosheid is een juridisch zwaardere vorm van schuld. Uit de uitspraak:
"http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2015:4436"
"De rechtbank heeft hierboven reeds vastgesteld hoe het rijgedrag van verdachte ten tijde van het ongeval is geweest en onder welke omstandigheden dit heeft plaatsgevonden. Evenals de officier van justitie en de raadsman is de rechtbank van oordeel dat voormeld rijgedrag, gelet op vaste jurisprudentie, waarin is bepaald dat het, kortgezegd, moet gaan om “extreem” rijgedrag, niet kan worden aangemerkt als roekeloosheid in de zin van de Wegenverkeerswet 1994." In de tweede zaak wordt wel roekeloosheid ten laste gelegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986, inderdaad duidelijk een groot verschil in de bewezen t.l.l. van de zaak Vinkeveens plassen.
In Lutten was er geen enkel bewijs van roekeloos gedrag terwijl op de Vinkeveense plassen sprake was van "idioot dollemans" gedrag.
Het Hof is dan ook meegegaan met de conclusie van de rechtbank te Overijssel dat de t.l.l in de dagvaarding onder 1 primair en 2 primair en subsidiair niet bewezen wordt geacht.
Met het bestuderen van een uitspraak is men wel een tijdje zoet. De berichtgeving in bepaalde kranten beïnvloedt veel lezers die zich blind staren op het gegeven "reeds zeven keer bekeurd voor te veel drank achter het stuur en hij was nog in de proeftijd". Dat alles heeft op het moment van dát ongeluk geen invloed. Het heeft er niets mee te maken. Weinig mensen kijken daar doorheen. Het gaat alleen om de feiten op dat moment en hetgeen onomstotelijk bewezen kan worden. Dan is het ook nog eens zo dat velen spreken van "maar" vier jaar zitten. Gelukkig hebben zij geen blasse ahnung hoe erg één maand zitten al kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joan, nou, ik kan me wel voorstellen dat een rechter wel degelijk de achtergrond van een bepaalde persoon meeneemt. Niet zozeer om de feiten in de nieuwe zaak en de bewezenverklaring van die feiten, wèl om de weging van die feiten ALS ze zijn bewezen, in die zin dat ze zwaarder kunnen meewegen (aangezien de rechter daar vrij in is), naarmate die persoon een 'verleden' heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pieter, zeker kan een rechter het verleden mee laten wegen, maar doet het in de praktijk zeer terughoudend. Ik bedoel te zeggen dat de lezers zich in hun oordeel laten beïnvloeden door berichtgevingen in bepaalde kranten. Maar hopelijk beïnvloedt het niet het eindoordeel van de rechter als het om sensatie-achtergrond- info gaat die er niet toe doet op dat moment van het gebeuren. Gelukkig blijkt van beïnvloeding niets in de einduitspraak in HB. Uiteindelijk de enige uitspraak die nu geldt. Mits men niet in cassatie gaat, maar zoals je zeker ook weet, wordt door de HR alleen gekeken of het recht goed is toegepast.
Ik heb bewust niet uit de Uitspraak van de rechtbank Overijssel geciteerd. Die uitspraak is in grote mate wel door het Hof gevolgd maar vernietigd en is verwijzing sec daarnaar niet juist. Ik zal een voorbeeldje geven van een verleden dat geen invloed mag hebben bij het oordeel van de rechter: Iemand uit het dorp heeft een dorpsgenoot opgelicht.
Hoe oordeelt de brave goegemeente: "laat de rechter hem maar een extra flinke straf geven, vroeger op school keek hij ook altijd al af"
Voor mij een reden voor strafvermindering:
de dorpelingen waren dus gewaarschuwd ::))