Wij verhuren een studio. Deze persoon betaalt de huur niet op de schriftelijk afgesproken datum. Zij is nu 2 maanden achter. Wat te doen ?

Er is een contract opgemaakt tussen huurder en verhuurder. Echter deze huurder maakt de huur niet op de in het contract staande datum over. Huurders zijn erg beschermd. Toch zou ik graag willen weten of hier iets aan te doen is ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als de huurder zijn verplichtingen niet nakomt (wanprestatie pleegt, zoals dat officieel heet). Een voorbeeld van wanprestatie door de huurder is het niet betalen van de huur. De verhuurder kan aan de rechter vragen de huurovereenkomst te ontbinden, omdat de huurder wanprestatie pleegt. De verhuurder hoeft dan de huurder de huur niet op te zeggen en hoeft zich niet aan de opzegtermijn te houden. Alleen als de rechter uitspreekt dat er sprake is van wanprestatie gelden de hierboven beschreven regels over huurbeëindiging door de verhuurder niet.

Bronnen:
http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/39.htm

Als ik het even snel uit mijn hoofd zeg zul je de huurder in gebreke moeten stellen, d.w.z. je stuurt een brief waarin je vordert dat de huurder alsnog binnen een redelijke termijn (bijvoorbeel 14 dagen) de huur voldoet. Gebruik hierbij ook de term 'vorderen' voor de duidelijkheid. Maak bovendien heel duidelijk in de brief wat de consequentie is als er geen gehoor wordt gegeven aan de brief. Dit zal dan in de regel bestaan uit de gang naar de kantonrechter. Vervolgens is het volgens mij gewoon mogelijk om de rechter de huurovereenkomst te laten verbinden (als de huurder geen gehoor geeft en niet betaalt). Toegevoegd na 18 uur: Ik bedoel natuurlijk dat de rechter de huurovereenkomst kan ontbinden en niet verbinden.

De huurbescherming van de huurder vervalt als de huur niet betaald wordt. Stuur een aanmaning en eis dat de achterstallige huur binnen drie dagen wordt overgemaakt. Zo niet, nog een maand wachten. Nog steeds geen huur? Dan kun je aan een uitzettingsprocedure gaan werken. Moet met een advocaat.

Je kunt een deurwaarderskantoor inschakelen, maar daar zitten vaak behoorlijke kosten aan vast. Ik weet niet of dat het waard is. Je kunt ook met de huurder gaan praten en vragen waarom hij niet op tijd betaald. Misschien dat je iets kunt regelen onderling. Persoonlijk gesprek werkt vaak het beste.

Wat je moet doen is je rechtsbijstandsverzekering bellen en vragen om advies. Als je die niet hebt moet je een rechtsbijstandsverzekering afsluiten. Ik ga er dan vanuit dat je de huurder er al over hebt aangesproken anders zou ik dat eerst doen.

Rechtswinkel inschakelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100