Mag iemand zomaar je naam op internet zetten zonder toestemming?

Iemand heeft in haar blog een naam genoemd, voor- en achternaam. Nou ging deze post over een rechtzaak waar zij de namen van de daders volluit schrijft.
Als ik de na google kom ik direct op deze blog, zo ook de rest van de wereld die op de naam googeld.

Ik vind dat dit nogal personelijk is en niet iedereen hoeft te weten. In de pers geven ze ook alleen maar de voormaan + eerste letter van de achternaam.

Dus, mag je zomaar, zonder toestemming, iemands voor- en achternaam noemen + gegevens van de rechtzaak ( wat er is gebeurt, de verdachten en uitslag ) ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Antwoorden (2)

Nee. Zolang de verdachten niet schuldig zijn bevonden door de rechter, mag je alleen de voornaam, tussenvoegsel en eerste letter van de achternaam (in combinatie met gegevens over de zaak) vermelden. Het zou wat zijn als je een onschuldige bent, en je leven wordt verpest door één of andere zaak waar je niets mee te maken had!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn wel schuldig bevonden. Zowel de mensen met straf als zonder straf worden volledig genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan mag dat gewoon, want ze hebben daadwerkelijk/feitelijk het delict gepleegd. De wereld mag dat weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit allemaal is van een aantal jaar geleden maar ik vind het niet kunnen dan als iemand op hun namen googeld dat je dan gelijk zulke personelijke dingen over ze te weten komt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk vind ik dat wel goed, omdat er dan de nodige toekomstige incidenten door de daders kunnen worden voorkomen. Maar goed, iedereen heeft er een andere mening over. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad ben ik mee eens. Maar dit is iets wat deze mensen als puber hebben gedaan, en het is niet goed te praten, maar ondertussen zijn het allemaal volwasseb mensen en het achtervolgd ze nog steeds
Computoon
10 jaar geleden
Ieder blijft aansprakelijk voor zijn daden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kiirsttz, er is een beruchte zaak van jaren geleden, de twee van Baarn, resp.15 en 17 jaar. Zij staan met volle naam op een wikipediasite. Zij zijn hiertegen nooit een rechtzaak begonnen. Jammer, want dan was er nu meer duidelijkheid.
Met hun geschat vermogen van ruim 150 miljoen euro lag het niet aan de eventuele kosten.
Dat mag, we hebben tenslotte vrijheid van meningsuiting. Iedereen is echter ook aansprakelijk voor wat hij schrijft. In de pers is het echter gewoonte om verdachten mrt initialen aan te duiden tenzij het om een bekende Nederlander gaat of een andere krant de volledige naam bekend maakt.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Hoewel het antwoord inhoudelijk wel juist is, is het tegelijk ook wel erg eenvoudig gesteld. We hebben immers niet alleen vrijheid van meningsuiting, maar ook wetten om zaken als belediging, laster en schending van de privacy te voorkomen.
Computoon
10 jaar geleden
De namen noemen van een dader is geen belediging of laster. Laster is iemand kwalijke zaken toeschrijven waaraan hij niet schuldig is. Ongetwijfeld wel een schending van de privacy maar soms moet die wijken voor 'het algemeen belang'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Computoon, welk algemeen belang zou gediend zijn met het vermelden van de volle naam in een blog ?
Ze hebben hun straf gehad, het is niet aan de burger er nog een schepje bovenop te doen. Volgens het Nederlandse recht heeft een ieder recht op een tweede kans.