Parkeren in Amsterdam op een "artsenplek" is dit strafbaar? Of wordt er verzocht hier niet te parkeren als niet arts zijnde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K

Antwoorden (3)

Zo'n plek is in de directe nabijheid van arts praktijk. Dit is voorbehouden voor de (huis)arts. Het mag niet en levert een terechte bekeuring op. Denk er eens aan dat de arts voor jou geroepen wordt, en hij moet heel veel tijd verliezen om eerst naar de andere kant van de straat naar zijn auto te lopen. Dat kost allemaal tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een artsenparkeerplek is bij wet geregeld, net zoals bijvoorbeeld invalidenparkeerplekken. Dit staat geregeld in artikel 24 van het RVV.

Het is dus een wettelijke beperking, geen verzoek.

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals hieronder gezegd is het inderdaad niet te handhaven, omdat een artsenauto niet tot een specifieke groep voertuigen behoort. Er bestaat echter wel een bord voor, waarvan de meeste mensen wel denken dat het een bindend bord is.

Bord E8-14 van het RVV is de parkeerplaats voor de arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wavaria, antwoord is haast goed.
Kan niet op gehandhaafd worden, zo'n bord komt niet voor in het RVV. Zo wordt dat ook aangegeven op bijvoorbeeld onderstaande site (van gemeente Leiden) met informatie voor artsen en verloskundige over hoe ze zo'n plaats aan kunnen vragen:

"Tips

De gemeente kan niet handhavend optreden, als op de artsenplaats een ander voertuig is geparkeerd. Het bord bij de artsenparkeerplaats is slechts een verzoek aan andere gebruikers om deze parkeerplaats vrij te houden." (Bron1)

Op een ander forum vertelt iemand uit eigen ervaring:

"Ik ben zelf parkeercontroleur geweest en er is hier een grote husartsenpraktijk met eel veel plaasen "gereserveerd" voor arts (er staat zelfs geen e1 of E( bord, maar gewoon gestanst op een "kentekenplaat". Betreft echter geen vergunninghouders(belanghebbenden) Mag je dus gewoon staan gen enkele (B)OA die je hierop kan "pakken" Borden á lá gereserveerd op een (soort van) kentekenplaat hebben geen rechtsgeldigheid " (Bron 2)

Anders wordt het wanneer het óók een plaats alleen voor vergunninghouders is, dan kan op grond daarvan gehandhaafd worden.

Los daarvan is iemand die doelbewust op zo'n plaats gaat staan natuurlijk wel een gigantische hufter: die plaatsen worden verstrekt wanneer er sprake is van een dusdanige parkeerdruk in een wijk dat een arts of verloskundige zonder gereserveerde plaats niet op tijd bij een spoedoproep zou kunnen komen en niet omdat zo'n arts zo graag een eigen parkeerplek heeft.

Toegevoegd na 1 uur:
Pardon: een bord is er wel, maar geen feitcode waarop gehandhaafd c.q. bekeurd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad hufterig als je het doet, maar je antwoord klopt +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over dat het niet te handhaven is, heb je gelijk. Er is alleen wel degelijk een bord voor artsen opgenomen in het RVV. E8-14 om precies te zijn. Het is niet te handhaven omdat een artsenauto niet behoort tot een "specifieke groep voertuigen", aangezien het meestal een gewone zakelijke auto is. Erg jammer dat dit soort formaliteiten de artsen benadelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verrek, je hebt gelijk: http://www.verkeersbordenoverzicht.nl/ Er is wel een officieel bord voor (wat volgens mij lang niet altijd gebruikt wordt) maar er is geen feitcode voor. Bekeuren of wegslepen kan dus inderdaad niet. Eigenlijk snap ik niet waarom ze dat niet gewoon aan kunnen passen. De enige echte gereserveerde parkeerplaatsen in Nederland zijn volgens mij de gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen. Die kunnen wél op kenteken en behoren dan ook niet meer tot de plaatsen bestemd voor een 'specifieke groep voertuigen'. Voor die overtreding zijn zelfs aparte feitcodes (met bijbehorende extra hoge "hufter" boete). Ze zouden voor artsen en verloskundigen toch een soortgelijk systeem kunnen maken? Artsenparkeerkaart die iemand het recht geeft te parkeren op algemene "artsenparkeerplaatsen" bij de groepspraktijk, ziekenhuis of bij een verpleeghuis of andere instelling, en gereserveerde artsenparkeerplaatsen op kenteken bij eigen huis of praktijk. De voorwaarden en gang van zaken rond zo'n aanvraag is nu al vergelijkbaar met die voor een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (onmogelijkheid van kunnen parkeren op eigen terrein, bepaalde parkeerdruk in de straat, etc. - enige verschil is zo'n beetje dat iemands loopafstand niet meegewogen wordt) dus waarom ze dat niet gewoon ook wettelijk goed regelen, snap ik eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies, antwoord klopt niet helemaal, maar toch een plus voor je enorme moeite.