Mag een burgerarrest toegepast worden bij een niet aangelijnde hond?

Het gaat om de eigenaar van een hond die agressief op mij reageerde op een plek waar vaak kinderen spelen.

Op een plek waar een hond aangelijnd moet zijn
EN na aangesproken te worden wordt de hond niet aanlijnt.

Vooral door de laatste.
Zover ik kan ontcijferen kan je geen burgerarrest toepassen bij een wet Mulder feit.
Is het echter nog steeds wet Mulder in dit geval?
(agressief gedrag hond en niet aanlijnen daarna?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Niet aanlijnen van een hond is een overtreding die kan vallen onder art. 425. lid 2 van het Wetboek van Strafrecht (staat in het derde boek met vele andere overtredingen) en bij overtredingen mag je geen burgerarrest toepassen, alleen bij misdrijven. Net zomin als je je burengerucht veroorzakende buren tijdelijk kunt opsluiten in afwachting van de komst van de gealarmeerde politie. En net zomin als je die herrieschoppende dronken cafébezoekers tegen de grond kunt werken om ervoor te zorgen dat de sterke arm ze afvoert. En vele andere feiten.

Zou die hond je daadwerkelijk aanvallen, gaan bijten e.d. dan mag je pogingen ondernemen om de hond daarmee te laten stoppen, met passende middelen als de baas niets doet.

(Artikel 425

Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;

hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier. )

Toegevoegd na 1 dag:
Ik had me iets beter moeten uitdrukken. Waar ik schreef:

"en bij overtredingen mag je geen burgerarrest toepassen" had dit moeten zijn:

"en bij overtredingen die vallen onder de Wet Mulder mag je geen burgerarrest toepassen".

Degene die iets doet wat niet mag heet in het 'Mulders' ook geen verdachte maar een 'betrokkene'. Onder 'Mulder' vallen nogal wat verkeersovertredingen (in de minder erge varianten) maar ook zaken als huisvuil te vroeg buiten zetten, wildplassen, de niet-aangelijnde hond en andere zaken die via het bestuursrecht worden afgehandeld.

Mijn antwoord verandert er verder niet door.

Toegevoegd na 1 dag:
EN NU CORRIGEER IK TOCH MIJN ANTWOORD (dank aan de reactie)

Wat klopte in mijn oorspronkelijke antwoord is dat je 'burgerarrest' (volgens de 'voorwaarden' daarvoor) mag toepassen op misdrijven én overtredingen. Behalve als dit een overtreding is die bestuursrechtelijk wordt afgedaan ('Mulder'). Tot zover niets nieuws.

Maar volgens het 'Feitenboekje-2013' van het Openbaar Ministerie (te vinden op internet) is de 'loslopende hond' (nu) géén "Mulder-feit' ('m') maar een feit waarvoor de politie een transactie kan aanbieden ('p'); de loslopende hond valt onder de 'Politietransigabele feiten/politiestrafbeschikking (p-feiten). Zie pag. 279.

Mijn conclusie: in dat geval is het een 'gewone' overtreding en mag je onder de bekende voorwaarden wel burgerarrest toepassen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wiki en andere bronnen:
Burgers die een persoon die een misdaad of een overtreding begaat op heterdaad betrappen, mogen deze persoon aanhouden.
(alleen voor wet Mulder zaken geldt een uitzondering)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest Je punt 2:
Het niet aanlijnen van een hond die agressie toont? Als je iets verder denkt:
Waarom moeten alle honden aangelijnd worden? Dit is o.a. omdat alle honden in principe als gevaarlijk worden gezien. (de goeie lijden onder de slechte)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.om.nl/publish/pages/103126/om_feitenparkeren_2012_lr.pdf
Bij alle hond gerelateerde zaken staat een "p" en geen "m" in de 1e kolom. Dit zijn volgens de uitleg op pagina 5 (3 onderaan de tekst) geen Mulder feiten.
Als dit klopt dan kan zelfs een burgerarrest al bij het alleen niet aanlijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet aangelijnde honden zijn in de plaatselijke verordening geregeld en voor zover ik kan zien geen Mulder,
wel een strafbeschikking. (in de pdf op pag 8, (6 in tekst))
http://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel257b/
Dit is geen Mulder en alleen Mulder is een uitzondering dus dat zou betekenen dat een burgerarrest wel kan. Maar ok, dat is een beetje zoeken en verder ook niet belangrijk. (wel leuk) Wat is trouwens je antwoord op de situatie in de uitleg van de vraag?
Want art 425 is zeker geen Mulder.
Computoon
10 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. De door mij geraadpleegde bron heeft me op het verkeerde been gezet.
Ik zal daarom een nieuw antwoord plaatsen maar dit nog even laten staan zodat je mijn reactie kunt lezen hier;-) Burgerarrest mag volgens bepaalde regels worden toegepast bij misdrijven en overtredingen, tenzij die overtreding onder Mulder 'valt'. Heb, naar aanleiding van je reactie, het 'Feitenboekje 2013' bekeken van het Openbaar Ministerie. Inderdaad, de loslopende hond is geen 'Mulder' maar heeft de letter 'p' meegekregen. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou dit juist laten staan,
dit maakt juist duidelijk hoe onduidelijk het allemaal is. En naar aanleiding je jouw antwoord kwam ik bij die "p"
Ik denkt trouwens dat ze ooit een aanpassing zullen gaan doen en "p" overtredingen wat burgerarrest betreft gelijk zullen stellen aan "Mulder" Zie maar, beste antwoord wordt het sowieso.
Computoon
10 jaar geleden
Bedankt, ik heb het antwoord uitgebreid. Nou zou ik toch graag weten wat een rechter hierop zou zeggen. Maar die bezoeken vermoedelijk 'Goeie Vraag' niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er een rechter dit leest, graag een persoonlijk berichtje. :-)