Ik ben zelfstandige en word werkloos: welke uren tellen?

Vraag: Ik ben zelfstandige en word werkloos
Antwoord UWV: Het kan zijn dat u naast uw werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige werkte. Dan trekken wij het gemiddelde aantal uren dat u als zelfstandige heeft gewerkt in de 26 weken voor u werkloos werd, niet af van uw WW-uitkering.

Aanvullende vraag: Tellen hierbij zowel de directe als indirecte uren? En zijn er nog aanvullende voorwaarden zoals een verhouding tussen direct en indirect?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent dus ook in loondienst?
ronron1212
10 jaar geleden
Als je alleen werk als zelfstandige heb je geen rechtop ww
ronron1212
10 jaar geleden
Beton je betaald net zoveel belasting als een ander niet meer en niet minder je betaald alleen in voor een uitkering daar moet je zelf voor sparen als je in loon dienst bent wordt er voor betaald inhoudingen op het bruto loon.

Antwoorden (1)

Beste Marola1963,

Het gemiddeld aantal uren die je als zelfstandige (naast je werkzaamheden in loondienst) in de 26 weken voor je werkoosheid hebt gewerkt worden vrijgelaten.

Dit geld voor zowel de directe als indirecte uren.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn er verder geen eisen zoals een minimum aan directe uren of andere eisen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Marola1963, Er zijn geen andere eisen zoals bijvoorbeeld een minimum aan directe of indirecte uren of een verhouding daarin. Ga je meer uren werken dan de gemiddelde aantal vrij te laten uren die je werkte als zelfstandige? En doe je dit voor minimaal 6 maanden? Dan kun je niet meer terugvallen op je volledige WW-uitkering. Actuele informatie over zelfstandige en werkloos worden vanuit een baan in loondienst vind je hier: http://bit.ly/JUd1Gx Met vriendelijke groet, Martijn
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvullende vraag: ik ben in september gestart met mijn eigen onderneming en heb tot nu toe gemiddeld 8 uur per week hieraan besteed. Dit zijn alleen indirecte uren (training, aquisitie, produktontwikkeling, reistijd). Stel dit blijft gemiddeld zo en ik word op 1 febr voor 36 uur werkeloos. Wordt mijn aantal vrije uren dan 5/6 (5 mnd bezig) x gemideld 8 uur = 6,7 uur? 1. Klopt mijn berekening en word mijn uitkering na 1 febr pas gekort wanneer ik meer dan 6,7 uur gemiddeld per week aan de eigen onderneming besteed?
2. Geldt deze regeling voor "vrije uren" ook wanneer ik ALLEEN indirecte uren maak?
3. Hoe toon ik mijn indirecte uren aan? Ik heb nu bonnetjes, gespreksverslagen etc. Is dit gelijk aan mijn opgave aan de fiscus?