Wanneer moet je de advocaatkosten van de tegenpartij betalen?

Ik heb een (zakelijk) conflict met een klant van ons over een factuur. Zij willen niet betalen terwijl de diensten wel geleverd zijn. Het factuurbedrag is voor ons te klein om hier een incasso-traject voor te starten. Echter hebben wij de domeinnamen en hosting van deze partij in ons beheer. Deze partij zijn hun inlogcodes kwijt en vroegen deze telefonisch op. Zoals we dit standaard doen, zeggen we dat we geen ondersteuning leveren wanneer er nog facturen zijn die langer dan 30 dagen open staan. Later belde ze dat ze de verhuistokens van de domeinnamen wouden hebben, waarop ik hen hetzelfde antwoord heb gegeven: eerst betalen, dan pas ondersteuning. De tegenpartij dreigt er nu mee om een rechtszaak te gaan beginnen omdat ze wel betaald hebben voor de hosting/domeinnamen en vinden dat ze in hun recht staan en de gegevens zouden moeten krijgen.

Of ze gelijk hebben of niet hierin weet ik niet, en ik vind het ook niet de moeite waard om uit te zoeken. Ik heb geen zin om het verder te laten escaleren, maar wil het ze vanzelfsprekend wel zo moeilijk maken (in de hoop dat ze dan gewoon betalen voor de geleverde diensten).

Nu is mijn vraag: vanaf welk punt zou ik hún advocaatkosten moeten gaan betalen? Kan ik rustig en veilig afwachten tot ze de gegevens schriftelijk aanvragen of ons in gebreke stellen? Als ze dit doen wil ik, om het niet te laten escaleren, de gegevens op dat punt vrijgeven. Kunnen ze bij een in gebreke stelling al eisen dat wij opdraaien voor hun kosten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (2)

Uw klant is onzorgvuldig geweest door zijn/haar inlogcodes kwijt te raken. Als hij/zij gebruik wil maken van Uw diensten, dan is het heel normaal dat hij/zij daar voor betaalt. Het lijkt mij zo dat de tegenpartij geen poot heeft om op te staan, als ze een rechtszaak beginnen. Mijn inziens is het dreigen op dit moment een laatste noodkreet.
Áls er recht gesproken moet worden, zal de verliezende partij opdraaien voor de kosten.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je tijd en moeite om te antwoorden op mijn vraag! Ik ben met je eens dat ik denk dat de tegenpartij geen poot heeft om op te staan, maar voor dit kleine bedrag wil ik geen tijd en energie steken in een rechtszaak. Wel wil ik het mijn (ex-)klant zo moeilijk mogelijk maken en wil ik zo lang mogelijk wachten in de hoop dat hij alsnog over de brug komt. Echter, zoals ik net zei, wil ik het niet laten komen tot een rechtszaak en wil ik ook niet voor zijn advocaatskosten dokken. Tot hoever kan ik het dan laten komen? Ik ben geen held in wetgeving, maar zover ik weet moet de tegenpartij ons bedrijf eerst in gebreken stellen en mij een termijn geven om de gegevens te verstrekken, toch? Als hij dit doet en ik verstrek de gegevens binnen het termijn, loop ik eigenlijk toch geen risico op een rechtszaak/verdere kosten?
Als in jullie algemene voorwaarde staat dat jullie geen support leveren als er nog openstaande facturen zijn met de termijn van 30 dagen sta je m.i. volledig in je recht en kun je gewoon afwachten wat er gebeurt. vermoedelijk is ook voor de tegenpartij de strijdsom niet groot genoeg om het op eeen rechtszaak aan te laten komen en het belang groot genoeg om daardoor de rekening te voldoen of de dialoog aan te gaan.
Echter ik begrijp hier uit dat je een belangrijk deel van de bedrijfsvoering vergeten hebt en wel een rechtsbijstandverzekering. m.i. een onmisbaar deel bij een bedrijf juist voor dit soort gevallen.