Is het strafbaar om filmpjes te maken (youtube-kanaal) van verkeersovertredingen, wheelies, achtervolgingen met de politie op de nederlandse wegen?

En ik wil ook graag weten of dus achteraf opgespoord kan worden of opgepakt door instanties (politie, justitie) en vervolgd worden voor de strafbare feiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je die acties zelf gaan doen of
alleen maar filmen wat je toevallig ziet op dat gebied?

Antwoorden (2)

Het is niet verboden filmpjes te maken en die op Youtube te plaatsen, zolang je daarvoor toestemming hebt van de personen die worden gefilmd.

Het is wel verboden verkeersovertredingen te begaan.

Een wheelie is geen verkeersovertreding, behalve als het onverantwoord gedrag is, dan is het wel een overtreding.

Het probleem is dus dat jij (of jouw compagnon) een strafbaar feit begaat door een verkeersovertreding te plegen. Als filmer ben jij medeplichtig, en ook dat zou best wel eens strafbaar kunnen zijn. Het filmen zelf is dan niet strafbaar, maar het samen en met voorbedachten rade een overtreding begaan is dat wel.

Daarnaast breng je wellicht anderen in gevaar. Ik bedoel, als jullie een aantal mensen op de uitkijk zetten voordat je door rood rijdt, en als je alleen door rood rijdt als alle uitkijken hebben gemeld dat er niemand in de buurt is, dan is het alleen een overtreding (die strafbaar is) maar verder niet. Maar als je in het gewone verkeer door rood rijdt, breng je willens en wetens onschuldige mensen in gevaar. Zelfs als er geen botsing plaatsvindt, dan nog kan de ander schrikken, uitwijken, en tegen een boom rijden.

Dat is niet leuk, dat is (om het netjes uit te drukken) ethisch onverantwoord. (Ik kan ook op een andere manier vertellen wat ik van zulke "grappen" vind, maar dan moet ik woorden gebruiken die niet op deze site thuishoren.)

Of je kunt worden opgepakt en vervolgd? Dat hangt af van hoe herkenbaar jullie of jullie voertuigen zijn. En van de gevolgen natuurlijk. Een automobilist die van schrik uitwijkt met als gevolg een doodgereden fietser... dan gaan ze echt wel achter jullie aan!

Als de filmpjes worden bekeken, zullen mensen weten dat jullie het waren. Zoiets spreekt wel door. Wellicht zelfs tot de politie er oor van krijgt.

Of je gepakt en vervolgd zult worden, is dus niet bij voorbaat te zeggen. Maar ik hoop echt van wel!

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, ik hoop dat de vragensteller informatie inwintl voor een spreekbeurt op school, maar anders ..... o Heer laat het hersens regenen.
Plus (een vette)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan mij niet goed voorstellen dat iemand zo stom is om die acties zelf te gaan doen.............en te filmen. Ik denk dat hij/zij dat vraagt vanwege het filmen van wat hij/zij"
- min of meer toevallig - ziet gebeuren. Maar misschien ben ik onnozel.........
Filmen op de openbare weg is gewoon toegestaan. Tenzij dit gebeurt met een opgehangen vaste camera (op bijvoorbeeld een gebouw). In het laatste geval ben je verplicht dit duidelijk aan te geven ( art 441 wetboek van strafrecht).

Dus als jij met een dashboardcamera op pad gaat, en je komt verkeersovertredingen en dergelijke tegen, terwijl je die filmt op de openbare weg, dan mag je die filmpjes zonder toestemming van de gefilmden op internet zetten. Geen vrees dat de politie achter je aankomt, om je te vervolgen.
AlphaLimaSierra