Wie aansprakelijk bij schade door paaltje in berm gemeente maar geplaatst door burger?

Mijn broer heeft met z'n auto tegen een paaltje gereden omdat hij in een bocht iets de berm in moest vanwege een tegenligger. Dat paaltje staat in een berm, van de gemeente, voor een woonhuis. De mensen die er wonen hebben die paaltjes geplaatst om parkeren onmogelijk te maken. Maar ze zijn donkerbruin, 40cm hoog, zonder reflectoren en omdat het hard regende zag hij die dus niet want ze zijn in het donker vrijwel onzichtbaar. Nu vraag ik me af of mijn broer hier wel voor op moet draaien. Er is geen parkeerverbod.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (1)

Natuurlijk moet je broer hiervoor opkomen ,hij reed te hard en is zelf langs de rijbaan geraakt door zijn te hoge snelheid. de snelheid waarmee je aan het verkeer deelneemt dient nooit hoger te zijn dan dat u de weg kunt overzien en kunt stoppen op het vrije weggedeelte. daaruit afleidend ,Je broer reed te hard en is zelf schuld dat hij de paaltjes geraakt heeft, het had ook een kind,dier of boom kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar staat dat de broer te hard reed?
Ik kan het nergens in het verhaal terug vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lees eerst en leer ervan en leer autorijden dan weet je waarom de veroorzaker te hard reed ,1 hij raakte van de weg,omdat er een tegenligger aankwam in een bocht ,als hij niet te hard reed had hij af kunnen remmen was niet van de weg geraakt en had de paaltjes niet geraakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet je niet want je was er niet bij dus om zomaar iemand van hard rijden te beschuldigen vind ik niet op zijn plaats. Het zou ook kunnen dat de tegenligger de weg iets te ruim nam en dat daarvoor de ander moest uitwijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ maria 16 ik hoef er niet bij geweest te zijn feit is ,hij kon niet op tijd zodanig snelheid minderen dat hij op de weg kon blijven, in de Wet staat duidelijk'' dat je de snelheid aan de omstandigheden zodanig moet aanpassen zodanig dat je veilig kunt stoppen op het weggedeelte dat je kunt overzien '' aangezien dat dus niet het geval was,was de snerlheid te hoog en reed hij te hard, en zo zal de verzekering dan ook reageren,
Als je dat niet wil begrijpen is dat verder jou probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor,mijn probleem is het niet want ik begrijp het maar al te goed. Het feit is dat daar door een burger paaltjes zijn aangebracht die daar niet mogen staan en daardoor is de bewoner aansprakelijk.
Het heeft in dit geval niets te maken met het al dan niet te hard rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien haalde de tegenligger wel rare capriolen uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee SanineS ,oribatei gelooft alleen in zijn/haar visie. ;-))))