is iemand strafbaar als hij sexueel getinte foto´s van iemand verspreidt?

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat kun je er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Strafbaar misschien niet direct, maar zonder toestemming van de persoon op de foto is dat niet toegestaan vanwege het portretrecht. De persoon op de foto's heeft daarom het recht om degene die de foto's verspreidt te vragen daarmee te stoppen en eventueel al verspreide foto's terug te halen. Als hij daar geen gehoor aan geeft, kun je dat proberen af te dwingen via de rechter. Het gaat dan om civiel recht, niet om strafrecht.

Wanneer het zou gaan om foto's die bijvoorbeeld bewerkt zijn of zodanig worden gepresenteerd - bijvoorbeeld met teksten erbij - dat overduidelijk is dat het doel van het verspreiden ervan is om de persoon in kwestie in een slecht daglicht te zetten, kan er sprake zijn van belediging of laster. Dat is WEL strafbaar. Als daar sprake van is, kun je aangifte doen. Is dat niet zo maar worden er wel foto's verspreid zonder toestemming, dan kun je een advocaat zoeken om een procedure te starten tegen de verspreiding ervan.

Is de persoon op de foto's minderjarig, dan moet je direct aangifte doen en kan degene die de foto's verspreid de verspreiding van kinderporno ten laste worden gelegd.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat laatste is dus wel degelijk heel erg strafbaar en zal ook hoog worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lies12 , heel hartelijk dank voor uw reactie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet wat ik weten wil. Hartelijk dank.