Kan ik als 16 jarige Nederlander, een Australisch paspoort krijgen?

Ik ben zelf geboren in Nederland, maar mijn vader is geboren in Australië (hij heeft ook een Australisch paspoort). Is er dan een mogelijkheid dat ik een Australisch paspoort kan krijgen en er later ook misschien kan wonen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt dus een Nederlands paspoort.
Als je vader in Nederland woont dan hoeft hij geen twee paspoorten te hebben, het kan zijn dat hij Nederlandse verblijfsvergunning heeft. Maar dat doet er niet aan af dat je zowel van Nederlandse als Australische afkomst bent. Neem contact op met de Australische ambassade om te informeren of je in aanmerking komt voor een Australisch paspoort en wat je ervoor zal moeten doen. Het zal waarschijnlijk veel papierwerk inhouden.
Maar houdt in gedachte dat Nederland geen twee nationaliteiten toestaat. Als je bij de geboorte e Nederlandse nationaliteit hebt gekregen (een Nederlandse ouder en een Australische ouder) dan moet je op je 18de jaar kiezen welke nationaliteit je wenst. dus welk paspoort je wilt hebben. Bronnen:
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/inhoud/nederlandse-nationaliteit-verliezen
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/inhoud/dubbele-nationaliteit

Antwoorden (2)

Zoals ik het lees wel:

Zorg voor een "Citizenship by descent"-document
http://www.border.gov.au/Trav/Citi/pathways-processes/application-options/descent

En doe daarna een aanvraag voor een paspoort:
https://www.passports.gov.au/passportsexplained/theapplicationprocess/eligibilityoverview/Pages/confirmingcitizenship.aspx

Je vader moet dan wel tijdens jouw geboorte Australier geweest zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ja dus. Het kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij navraag bij de gemeente zal blijken dat je al een dubbele nationaliteit hebt, namelijk zowel de Nederlandse als de Australische. Dit komt omdat jouw vader de Australische nationaliteit heeft en jouw moeder de Nederlandse, hoewel je in Nederland geboren bent en er zelfs altijd hebt gewoond.
Twijfel je eraan of je al de dubbele nationaliteit hebt, neem dan contact op met de Citizenship Informatielijn Telefoon: 131880 (8:30-16:30 maandag tot vrijdag).
Als het klopt dat je de dubbele nationaliteit al hebt, kun je vanaf 16jaar een Australisch paspoort aanvragen bij de Australische Ambassade in Den Haag en de emigratie any time gaan regelen. Hierdoor kun je vrij reizen en werken in Australië zonder een heel visumtraject te doorlopen.
Je wórdt namelijk geen Australisch staatsburger, want dat ben je al, je hoeft ook de Nederlandse nationaliteit niet op te geven.
Welke papieren er allemaal nog nodig zijn ter verkrijging van het Australische paspoort, zoals het bewijs van staatsburgerschap, geboortebewijs e.d. kan de ambassadeur Dr Brett Mason in Den Haag alles over vertellen. Of er bv beneden de 18jaar ook een verklaring van goed gedrag bijgeleverd moet worden.
Begin alvast met downloaden van Form 1290 Application for Australian citizenship
https://www.border.gov.au/Trav/Citi/pathways-processes/Application-fees-forms-and-appeals/Citizenship-application-forms
Stuur dit op naar de Ambassade, samen met alle gevraagde documenten.
Als je de dubbele paspoorten hebt gekregen op basis van minderjarigheid (zorg dus dat het Australische paspoort vóór je 18de verjaardag in je bezit is), hoef je deze bij het arriveren in Australië niet elke vijf jaar te verlengen bij het Nederlandse consulaat in Australië maar slechts elke tien jaar, dus na negen jaar en zes maanden ongeveer. Ben je te laat, dan verlies je wel je Nederlanderschap.
Wil je op het NL paspoortreizen naar b.v. Amerika dan moet het wél binnen de vijf jaar worden verlengd. Ook als je een dubbele nationaliteit hebt dien je ALTIJD van en naar Australië met het Australische paspoort te reizen. Wat je bij aankomst in ander landen doet, is eigen keuze.
Houdt er rekening mee dat een definitief antwoord niet gegeven kan worden, er kunnen altijd uitzonderingen gelden die hier en nu niet bekend zijn.
Lees ook de bijgaande Wijzigingen in de wet op het Nederlanderschap