Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever het dragen van een mondkapje op de werkvloer verbieden in Nederland?

Indien dit mag wat is daarvoor dan de wettelijke grondslag.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Op dit moment luidt het RIVM advies dat mondkapjes uitsluitend van belang zijn voor medisch personeel. De werkgever kan de werknemer wijzen op hetgeen het RIVM adviseert, maar het dragen niet verbieden.
Zoals Ozewiezewozewiezewallakristallix terecht opmerkt, kan - theoretisch gezien - een werkgever het mondkapje verbieden mocht het gevaar opleveren voor de werksituatie. Maar ik kan me zelf niet voorstellen wanneer dit het geval zou kunnen zijn.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 01 mei 2020 08:27: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Hoewel ik niet direct een voorbeeld kan verzinnen, maar wanneer een mondkapje in de werksituatie juist gevaar zou opleveren (meer dan het risico op corvid-19), dan kan een werkgever het dragen wel degelijk verbieden. Uiteraard moet ook in dat geval de werkplek nog steeds veilig blijven, ook voor corvid-19 ! Maar inderdaad: een argument als "Het staat zo klantonvriendelijk.", dat gaat niet op.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding