wat is de straf voor eenmalig creditcardfraude?

Ik heb een paar dagen geleden, en creditcard bij mijn vriendin d'r woning ( studentenhuis ) een creditcard gepakt die op de mat lag met de rest van de post. De creditcard was van een dame uit het studentenhuis. Ik was me hier bewust van en toch heb ik hem gepakt.

Ik heb vervolgens haar creditcard gebruikt, om iphone 5 te bestellen.
Hiermee heb ik haar creditcardnummer plus cvc code gebruikt.

Stom! Stom! Ik weet het!

Maar ik had geld nodig en het leek allemaal zo makkelijk, dit is ook de eerste keer dat ik zoiets heb gedaan.

De dame van wie de creditcard was, kreeg een sms binnen dat er een bestelling was gedaan op bol.com en dat er € 600,00 was afgeschreven!

Ze was zo overstuur toen ze thuis kwam, ze begon te flippen tegen me vriendin en weet ik het allemaal!

Ik kon het niet laten, om de waarheid te zeggen ik voelde me eigen zo schuldig vanaf het begin dat ik het envelop het opengemaakt waar de kaart in zat!

Dus ik heb haar verteld, dat ik haar creditcard heb gebruikt om een iphone te kopen, ze was hier absoluut niet blij mee!

Ze zei dat ze naar de politie wou gaan en aangifte wou gaan doen!
Ik gaf haar gelijk en ik ben gewoon mee gegaan naar het bureau!
Om mezelf aan te geven en schuld te bekennen.

Nu is mijn hoofdvraag wat kan ik voor straf krijgen, en hoe hoog!
Want ik zit nog op school en ik ben 20 jaar!???

En ik wil echt niet naar de gevangenis toe hiervoor!

Dankje!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K

Antwoorden (2)

Het Wetboek van Strafrecht kent het begrip fraude niet. Zo wordt het in de volksmond genoemd.
De wettelijke termen zijn:
Diefstal
Verduistering
Er zijn er nog een paar maar die doen hier niet ter zake.

Artikel 310 Wetboek van Strafrecht
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Maximum geldboete van de vierde categorie : €19.500

Laat je niet gek maken, wacht eerst maar eens af wat er gaat gebeuren, nadat je de oproep hebt gekregen om te verschijnen voor verhoor.
Bij bovengenoemde straf en geldboete gaat het echt om heeeeeeeel andere zaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je zelf zegt: stom! Het is ook nogal immoreel. Je kan een ander in ernstige problemen brengen. Maar aan de andere kant, je toont duidelijk berouw en je ziet in dat het fout was qat je deed. Je biechtte het ook eerlijk op en je bent mee naar het bureau gegaan. Nu moet je nog de eigenaar van de kaart schadeloos stellen. Als je dat allemaal ook aan de rechter vertelt, en het is de eerste keer, dan zal de rechter je waarschijnlijk niet erg zwaar straffen. Hij zal rekening houden met je leeftijd en je school. Mogelijk kom je er met een uitbrander van af en met een taakstraf(je). Zorg in elk geval dat dat meisje geen nadeel ondervindt en dat je haar terugbetaalt.